Svar: Grøn afføring - 2 mdr.
28. august 2011
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Dejligt at I har fået lidt mere ro på hos jer :)
Afføringen kan hos små børn have mange farver og der er som udgangspunkt kun to farver, som skal vække bekymring og give anledning til overvejelser: Helt lyse, hvidlige afføringer og helt mørke, sorte afføringer.
Det er helt normalt at børn kan have grøn afføring - det skyldes ofte galdefarvestoffer. Det er også sådan, at børn der får syrnede modermælkserstatninger eller produkter med spaltede proteiner som Nutramigen, Profylac eller NAN H.A. vil have en mere grønlig afføring end børn der får almindelige modermælkserstatinger eller ammes. Lugten vil ofte også være lidt mere syrlig.
Dertil kommer, at børn i 2-3 måneders alderen vil ændre afføringshyppighed. Der sker nogle ændringer i barnets mave og tarm, mælken optages på en anden måde og mange børn begynder i denne alder at have lidt længere mellem deres afføringer - det er helt normalt.
Indtil børn er ca. 8 uger gamle, vil afføringerne være gule og børn der ammes, vil ofte have meget tynde afføringer. Herefter får ca 1/3 af børnene grønne afføringer og når barnet begynder med skemad, skifter afføringerne farve til mere brun og konsistensen bliver naturligt mere fast. Farven afhænger dels af hvad barnet får at spise og hvad bakterieflora barnet har i mave og tarm. Og da din dreng får Nan HA er det som sagt, helt naturligt at afføringen virker mere grøn og syrlig :)
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske