Svar: Projekt af med ble

24. august 2011

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære L´s mor

Tak for dine søde ord til mig - og din interesse for mine foredrag. Jeg har ikke været i Birkerød endnu, det kommer jeg den 13. september.

Jeg holder foredrag forskellige steder i landet - nogle er åbne og andre er lukkede foredrag. Jeg holder foredrag om blandt andet udvikling og søvn. Og du kan læse mere på LOF familieskolen eller FOF (tårnby).

Hvis du tilmelder dig mit nyhedsbrev (det er gratis) vil det som regel også fremgå der, hvis jeg holder et åbent foredrag, hvor alle kan tilmelde sig ... :)

Men nu til det, som dit spørgsmål egentling handler om - renlighed.

Det er rigtig fint at I har ladet jeres datter løbe rundt uden ble, den sidste uges tid. Det er rigtig fint, fordi det giver hende en fornemmelse, af hvad der sker og hvordan hendes krop fungerer. Hun ved, hvad det er at tisse og hun har fornemmelsen for, hvordan det føles, når man skal ...

Og det lyder også som om at I har ramt det rigtige tidspunkt og hun er ved at være klar - det er rigtig godt! :)

Men som udgangspunkt er jeg ikke tilhænger af at bleen tages af for hurtigt. Jeg er langt mere tilhænger af at hun får en ble på, men at den bruge som sikkerhed. Det giver hende en succesoplevelse at have en tør ble, modsat det nederlag det er hver gang, det så ikke lykkes og man får våde bukser. Selvom der kommer små dryp inden man når toilettet, så kan bleen bruges igen - men trusserne skal skiftes ...

Jeg anbefaler derfor at bleen kommes på, men at man opfordrer barnet ...

Annonce

... til at gå på toilet eller potte. Barnet skal aldrig have at vide "du har en ble på, så du kan tisse i din ble". Bleen skal virke som et par trusser det trækkes op og ned. Jeg vil derfor også anbefale jer at bruge buksebleer til formålet.

Og så skal jeres datter have faste toilettider. I skal ikke spørge "skal du tisse?", for så siger hun med sikkerhed "Nej!" og tisser så få minutter efter. I skal i stedet tage hende i hånden, sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" og så følges I derud. Det er en regel som gælder både børn og voksne og slet ikke noget man behøver diskutere eller stille spørgsmålstegn ved, sådan er det bare, for både store og små ... :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

De faste toilettider ligger f.eks. som det første, når man står op om morgenen og som det sidste inden man går i seng. Man tisser altid af inden man løber ud for at lege, inden man kører op for at handle, ofte i forbindelse med måltider osv. Det vil være rigtig fint, at hun har fast toilettider ca. hver 3 til max hver 4 time i løbet af dagen.

Jeg synes derfor også at I skal lade jeres datter have sin ble på i børnehaven, men naturligvis opfordre til at hun går på toilettet og pædagogerne må naturligvis gerne opfordre hende til det. Vis hende hvor toilettet er, så hun er helt med på, at I også forventer at hun bruger det dernede :) Og tal med pædagogerne om faste toilettider i børnehaven, hvilket mange af de andre børn sandsynligvis også har.

Håber I kan bruge dette videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor