Svar: Problemer med vandladning og afføring

5. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af, hvordan forløbet har været hos jer :)

Jeg er helt enig med dig i, at lige nu skal jeres datter have ble på og naturligt følges på toilettet, når hun giver udtryk for at ville. Det er ikke vigtigt at toilettræne lige nu, der er og har været fokus nok på den del.

Derfor er det også rigtig vigtigt at forsøge at fjerne fokus på afføring og vandladning - fjerne fokus fra "jeg har ondt i numsen" - ikke at I skal ignorere hende, for det er vigtigt at I lytter og viser hende, at I hører hvad hun siger, men at I ikke gør et stort nummer ud af det.

Når hun f.eks. siger "Jeg har ondt i numsen" så kan I gøre forskellige ting efter hvad situation det er i. Hvis hun f.eks. siger det under skiftning - så kan I svare "jeg kommer lidt creme på, det hjælper". Hvis hun gør det, i forbindelse med at hun leger og føler lidt pressetrang, så kan I siger "jeg kan hente lidt vand til dig, det hjælper nogle gange at drikke lidt" (væske er jo med til at blødgøre afføringen, så det er ikke forkert) og hvis hun gør det for at få opmærksomhed, og I ved at det er en måde hun "bruger det på" fordi der er noget hun ikke må få, så kan I sige "det er helt okay skat, det kan man godt have en gang imellem".

Jeg fornemmer ikke at hun har brug for at tale mere om det, men derimod at I skal prøve at slippe det og fjerne fokus mere og mere. Hun kan godt styre det og er meget bevidst om hvad der sker, Så det skal nok komme. Men lige nu skal hun have modet tilbage igen og få en erfaring med sig om at det at skulle have afføring eller skulle tisse ikke er forbundet med noget som er smertefuldt, forbundet med undersøgelser, sygehus osv. Og det tager tid, at få modet tilbage, det tager tid at turde - men det skal nok komme igen.

Det er rigtigt, som børnelægerne har sagt, at det er meget normalt at børn i forbindelse med forstoppelsesproblemer, kan få en periode efterfølgende, hvor de ikke kan lide at gå på toilettet. Det er også min erfaring, at netop omkring 2½ års alderen får mange børn problemer med ...

Annonce

... forstoppelse.

Jeg har faktisk drøftet dette med lidt forskellige børnelæger og mavetarm-læger og de kender godt til det fænomen, at ellers raske småbørn pludselig får forstoppelse. En forklaring er, at der netop i 2 års alderen sker nogle fysiologiske ændringer i tarmen, men ofte kan det også skyldes, at barnet i forbindelse med afføring får en lille rift og at barnet i den alder naturligt er meget opmærksom på, hvad der sker med den nedre region og derfor bliver meget ked af det, holder sig og dermed holder igen - hvilket forstærker problemet.

En af de læger jeg har talt med, har også nævnt, at det ikke er unormalt at børn i den alder får en streptokokinfektion perianalt, hvorfor barnet begynder at holde igen og derfor kommer ind i en ond cirkel.

Så problemet er altså almindelig kendt og det er rigtig godt at I har fået jeres datter tjekket og er blevet hjulpet. Det er også rigtig godt at bibeholde laktulose og naturligvis medtænke hendes kost, så afføringen holdes blød og let for hende at komme af med. Sørg også for at hun får nok at drikke og mon hun så ikke vil tisse, når hun føler tissetrang :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når hun virker klar til toilettet igen, så prøv at introducere toiletbesøg som noget helt naturligt i løbet af dagen. F.eks. i forbindelse med at hun skal i bad og alligevel har tøjet af, så er det naturligt at hun prøver at tisse. Det samme inden I f.eks. skal køre op for at handle, prøv at sige "vi skal lige tisse inden vi kører" og så går du ud at tisser og det samme gør hun - ikke fordi I træner renlighed, men fordi det er helt naturligt at I tisser inden I tager nogen steder, det er en regel der gælder alle i jeres hus.

Så I stille og roligt får hende igang - men naturligt og uden at presse hende.

Hvad der sker, når hun skal være storesøster (tillykke med det) må I se til den tid. Måske vil hun have brug for at være lille og derfor søge sin ble ekstra - måske vil hun have brug for at vise at hun er en stor pige og vil derfor gerne af med bleen igen. Det kan gå begge veje :)

Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder