Brev:
Falde i søvn selv i egen seng
5. august 2011
Alder:
8 mdr.
Falde i søvn selv i egen seng
Hej Helen
Tak for din besvarelse. Jeg vil helt sikkert prøve og fjerne eftermiddags luren, for at se om det kan give mere ro om natten og vi vil prøve at trække den endnu mere ved hans opvågninger, for at se om han selv kan komme videre i søvnen - men det er en svær balancegang for at han ikke vågner helt op og det hele er forfra :-).
Tror du har misforstået mit brev en smule, men jeg kan godt se det er noget langt kludret noget - nok skrevet i afmagt :-). Vil prøve at fatte mig i korthed.
Jeg har ikke tænkt mig at stoppe med at amme imorgen eller lige nu og her, men vil gerne trappe det stille og roligt ned. Og stopper slet ikke med at amme, når han ikke vil tage en flaske og det er den enste måde han kan falde i søvn på om aftenen. For han sover ikke igennem fra 23-24 til 04-05 om morgen, som du har forstået det og han ligger ikke i sin egen seng. Det er der vi gerne vil hen :-).
Vi har hellere ikke forsøgt at stoppe med at amme til aften/natten, men vi har forsøgt at han ikke falder i søvn ved brystet, for så at ligge ham i hans egen seng og falde i søvn. Vores aftner ser sådan ud:
Jeg ammer ham i søvn ved 19.30-20.00 tiden og så vågner han en lille time senere pga bøvs, så går vi ham i søvn igen og så vågner han faktisk hver time indtil vi går i seng, her går vi ham i søvn hver gang. Når vi så går i seng vågner han igen og kommer over til mig og ammes i søvn igen. Så sover han resten af natten ved mig og vågner op til 7 gange hvor jeg ammer ham, hvilket jeg gør for selv at få noget søvn. Og det er det jeg godt vil væk fra.
Jeg kan ikke forstå at når han kan ammes om dagen, bøvses af og så komme i barnevognen og selv falde i søvn her mens ham trilles, hvorfor vi så ikke kan få det til at lykkedes med at amme ham til aften, få ham bøvset af og ligge ham i hans seng og så falde i søvn selv og sove. I det mindste så han ikke vågner fordi der er en bøvs der klemmer. Han må få alt den tryghed han vil have, bliver gerne ved hans seng osv, specielt hvis han allerede er i seperationsfasen, sådan skal det ikke forståes. Det er bare for hårdt for ryggen at gå med ham så mange gange og at skulle vågne op til 7 gange om natten og amme + han ligger ved en, så man knap kan vende sig. Men han vågner hvis jeg ligger ham over i hans egen seng og jeg magter næsten heller ikke tage ham frem og tilbage 7 gange på en nat. Om 1 uge er han 8 mdr og så kan det ikke passe han kun kan sove med et bryst i munden natten lang :-) eller?
Så et trick til at lære ham IKKE at falde i søvn når ham ammes, men lære at falde i søvn selv i egen seng efter amning + bøvs og så også gerne et trick til at lære ham at sove mere ned 1 time af gangen om natten - altså komme videre i søvnen uden mors bryst eller arme.
Håber altså dette gav mere mening og glæder mig til at høre fra dig igen.
Med venlig hilsen
Trine