Svar: Natbleen
25. maj 2011
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære Sonja
Det at tisse i sengen er arveligt. Hvis den ene af forældrene har haft problemet, er der 40% risiko for at barnet også får problemer. Hvis begge forældre har haft problemer, er der op til 70% risiko for at barnet får problemer. Da din mand var vådligger som lille, så er der altså stor sandsynlighed for at børnene har arvet dette - og faktisk lyder det som om at de har brug for mere tid.
At blive tør om natten afhænger af flere ting:
For det første styres vores vandladning af ADH, det antidiuretiske Hormon, som udskilles fra hjernen, når vi sover. Nogle børn producerer ikke nok af hormonet og kan derfor ikke holde sig.
Andre børn har en blære, der ikke kan rumme den mængde urin, som barnet producerer. Det betyder at blæren ligesom løber over og barnet derfor tisser i sengen.
Nogle børns blære sender ikke signaler til hjernen om at der er tissetrang, derfor vækkes barnet ikke, men barnet sover bare videre - og tisser i sengen.
Det er altså nogle fysiologiske ting som barnet ikke kan gøre for. Det handler ikke om at barnet er doven eller ikke gider. Og derfor er det også utroligt synd at tage bleen af børnene og kræve at de skal - og så give dem den store skuffelse og det nederlag der følger med, når de ikke lever op til at få en stjerne - for de har ingen mulighed for at leve op til det, de har ingen indflydelse på, hvad der sker.
I er nødt til at sige til jer selv, at jeres børn har brug for tid og at det er en fysiologisk proces at blive renlige om natten. Det er noget de skal modnes til og de er ikke parate endnu.
Man kan godt nogle gange vælge at tage barnet op sen aften, inden man selv går i seng, sørge for at barnet får tømt blæren der, og så bagefter bedre kan holde sig. Det kan være et forsøg værd, men om det virker afhænger lidt af, hvad problemet er.
Når børn bliver omkring 7 år og stadig har problemer med ufrivillig natlig vandladning, så vil man begynde at behandle. Her kan man give medicin eller man kan bruge et ringeapparat, som vækker barnet, når det begynder at tisse, så barnet kan nå på toilettet.
Det er vigtigt at I lige nu giver jeres børn en fornemmelse af at de er okay, selvom de tisser i sengen om natten - og at I fjerner skylden fra deres skuldre, for det er ikke deres skyld!
I kan gå ind på drynites.dk og finde bogen "Magnus tisser i sengen", den kan du læse højt for dine børn :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske