Svar: Natbleen

25. maj 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Sonja

Det at tisse i sengen er arveligt. Hvis den ene af forældrene har haft problemet, er der 40% risiko for at barnet også får problemer. Hvis begge forældre har haft problemer, er der op til 70% risiko for at barnet får problemer. Da din mand var vådligger som lille, så er der altså stor sandsynlighed for at børnene har arvet dette - og faktisk lyder det som om at de har brug for mere tid.

At blive tør om natten afhænger af flere ting:

For det første styres vores vandladning af ADH, det antidiuretiske Hormon, som udskilles fra hjernen, når vi sover. Nogle børn producerer ikke nok af hormonet og kan derfor ikke holde sig.

Andre børn har en blære, der ikke kan rumme den mængde urin, som barnet producerer. Det betyder at blæren ligesom løber over og barnet derfor tisser i sengen.

Nogle børns blære sender ikke signaler til hjernen om at der er tissetrang, derfor vækkes barnet ikke, men barnet sover bare videre - og tisser i sengen.

Det er altså nogle fysiologiske ting som barnet ikke kan gøre for. Det handler ikke om at barnet er doven eller ikke gider. Og derfor er det også utroligt synd at tage bleen af børnene og kræve at de skal - og så give dem den store skuffelse og ...

Annonce

... det nederlag der følger med, når de ikke lever op til at få en stjerne - for de har ingen mulighed for at leve op til det, de har ingen indflydelse på, hvad der sker.

I er nødt til at sige til jer selv, at jeres børn har brug for tid og at det er en fysiologisk proces at blive renlige om natten. Det er noget de skal modnes til og de er ikke parate endnu.

Man kan godt nogle gange vælge at tage barnet op sen aften, inden man selv går i seng, sørge for at barnet får tømt blæren der, og så bagefter bedre kan holde sig. Det kan være et forsøg værd, men om det virker afhænger lidt af, hvad problemet er.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når børn bliver omkring 7 år og stadig har problemer med ufrivillig natlig vandladning, så vil man begynde at behandle. Her kan man give medicin eller man kan bruge et ringeapparat, som vækker barnet, når det begynder at tisse, så barnet kan nå på toilettet.

Det er vigtigt at I lige nu giver jeres børn en fornemmelse af at de er okay, selvom de tisser i sengen om natten - og at I fjerner skylden fra deres skuldre, for det er ikke deres skyld!

I kan gå ind på drynites.dk og finde bogen "Magnus tisser i sengen", den kan du læse højt for dine børn :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige