Brev:
Natbleen
25. maj 2011
Alder:
4 år, 6 mdr.
Natbleen
Hej Helen
Jeg har meget brug for din hjælp.
Christian og Katrine er efterhånden blevet næsten 4½ år. Generelt går det godt med dem, men når det kommer til at smide bleen helt, sker der ingenting!
De var også sene til at smide bleen om dagen, næsten 3½ år, men da de var klar, gik det nemt. Selvfølgelig med uheld, men ikke mange. Vi har stadig små uheld med lidt dryppen i underbukserne hos specielt Christian, men det bekymrer mig ikke, det er helt sikkert "sjusk" - han har ikke altid tid til at gå på toilet.....
Men om natten sker der bare ingen fremskridt. De står begge op med meget våde bleer stort set hver morgen. Vi har for noget tid siden forsøgt at tage bleen af dem om natten for at øve, men det var ingen succes.
Derfor aftalte vi, at de i stedet skulle bruge blebukser om natten, så de kunne gå ud at tisse, når det var påkrævet, men det er aldrig sket.
Nu har vi så lavet den aftale, at hvis man har en tør ble om morgenen, får man et klistermærke, 5 klistermærker = en lille gave. De er begge topmotiverede, men alligevel er der våde bleer (forsøget har dog kun kørt i 4 nætter).
Vi har startet dette forsøg op, da vi var i tvivl om, om de var lidt dovne - at det bare lige var lettest, at tisse i bleen.
Jeg er kommet meget i tvivl om ovenstående forsøg. De bliver begge meget kede af det, når der er tis i bleen (mængden af tis i bleen er dog reduceret meget?), og det gør mig lidt ondt, for de prøver virkelig.
Aftenrytmen er således:
Aftensmad
Nattøj på, børste tænder
Godnathistorie
Tisse af, natble på
Evt. lidt vand at drikke
Godnat (ca 19:30 - 06:00)
Har du nogle gode ideer til hvordan vi kommer videre?
Skal vi tage dem op efter et par timer, så de kan tisse af igen?
Skal vi afvente og se?
Deres far var vådligger som lille (blevet nemt afhjulpet i skolealderen), kan det være tilfældet, eller er det for tidligt, at konkludere det?
Kan det skyldes, at de er for tidligt født (7 uger)?
Jeg ser frem til dine input.
Venlig hilsen
Sonja