Natbleen

25. maj 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

Natbleen

Hej Helen

Jeg har meget brug for din hjælp.

Christian og Katrine er efterhånden blevet næsten 4½ år. Generelt går det godt med dem, men når det kommer til at smide bleen helt, sker der ingenting!

De var også sene til at smide bleen om dagen, næsten 3½ år, men da de var klar, gik det nemt. Selvfølgelig med uheld, men ikke mange. Vi har stadig små uheld med lidt dryppen i underbukserne hos specielt Christian, men det bekymrer mig ikke, det er helt sikkert "sjusk" - han har ikke altid tid til at gå på toilet.....

Men om natten sker der bare ingen fremskridt. De står begge op med meget våde bleer stort set hver morgen. Vi har for noget tid siden forsøgt at tage bleen af dem om natten for at øve, men det var ingen succes.
Derfor aftalte vi, at de i stedet skulle bruge blebukser om natten, så de kunne gå ud at tisse, når det var påkrævet, men det er aldrig sket.

Nu har vi så lavet den aftale, at hvis man har en tør ble om morgenen, får man et klistermærke, 5 klistermærker = ...

Annonce

... en lille gave. De er begge topmotiverede, men alligevel er der våde bleer (forsøget har dog kun kørt i 4 nætter).
Vi har startet dette forsøg op, da vi var i tvivl om, om de var lidt dovne - at det bare lige var lettest, at tisse i bleen.

Jeg er kommet meget i tvivl om ovenstående forsøg. De bliver begge meget kede af det, når der er tis i bleen (mængden af tis i bleen er dog reduceret meget?), og det gør mig lidt ondt, for de prøver virkelig.

Aftenrytmen er således:
Aftensmad
Nattøj på, børste tænder
Godnathistorie
Tisse af, natble på
Evt. lidt vand at drikke
Godnat (ca 19:30 - 06:00)

Har du nogle gode ideer til hvordan vi kommer videre?
Skal vi tage dem op efter et par timer, så de kan tisse af igen?
Skal vi afvente og se?

Deres far var vådligger som lille (blevet nemt afhjulpet i skolealderen), kan det være tilfældet, eller er det for tidligt, at konkludere det?
Kan det skyldes, at de er for tidligt født (7 uger)?

Jeg ser frem til dine input.

Venlig hilsen
Sonja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder