Svar: Tynd afføring og rød numse
23. maj 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Martina
Din datter er sandsynligvis igang med at spise mere varieret kost og det er sandsynligvis derfor du oplever at hendes afføring også ændrer konsistens, farve, lugt, udseende osv.
Hun kan naturligvis også få tynd mave og rød numse i forbindelse med tandfrembrud, ligesom det heller ikke kan udelukkes, at hun kan have fået en maveinfektion. Hvis hun på nogen måde virker påvirket af det, får feber, virker sløv, til at have ondt eller lignende, så må du kontakte lægen.
Du skal være opmærksom på sammensætningen af fødevarer du giver hende, så hun får både grød og grøntsagsmos, men også frugt, kød og fisk og naturligvis stadig også mælk nok. Det vil være rigtig godt, at du laver hendes mad på den modermælkserstatning hun er vant til at få, så hendes mave kender det og ikke bliver bombarderet udelukkende med nye fødevarer.
Den røde numse kan godt behandles med zinksalve. Du kan også gøre andre ting, det afhænger helt af hvad problemet er og hvor generet hendes hud er. Du skal være opmærksom på om hun kan have svamp, det skal behandles med et svampemiddel, som du får på recept hos lægen. Hvis huden virker meget rød, næsten sprækker og du kan fornemme at det næste svier på hende, så vil det være godt at behandle med inotyol-salve. Det køber du i håndkøb på apoteket. Det skal bruges som en behandling og når numsen er hel og fin igen, så holder du pause med den.
Du kan også forsøge med kogtvands-klude. Det er et gammelt husmoderråd netop til røde barnenumser.
Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.
Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående på puslebordet. Så kan du lave en ny portion klar hver dag.
Der bruges ikke nogen form for salve eller creme sammen med kludene og det er vigtigt at skifte kludene, smide ud og lægge nye på ved hvert bleskift.
Sørg for at skifte bleen hyppigt, sørg for at vaske hende med en mild uparfumeret sæbe - du må gerne bruge en sæbe beregnet til intimvask, så pH er hudvenlig. Lad også numsen lufttørre, blæs evt. med en føntørrer men pas på at det ikke bliver for varmt :)
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske