Svar: Pottetræning for uinteresseret dreng
3. maj 2011
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære ivrige forældre
Ja - det lyder som om at I er lidt mere ivrige end jeres dreng er, men det skal nok komme, han er trods alt begyndt at vise lidt interesse og synes det er sjovt at se på de andre børn ... det skal nok på sigt motivere ham til også at prøve :)
Derudover er renlighed noget man modnes til rent fysiologisk. Det er et samspil mellem blærens størrelse, hormoner, og impulser om tissetrang og kunne holde sig og give slip på kommando - det er ikke let og de fleste børn begynder først at kunne styre vandladning og afføring omkring 3 års alderen.
Et godt tegn til at man kan begynde at træne renlighed er at barnet er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer. Et andet godt tegn er at barnet selv viser interesse for at få bleen af og især hvis barnet begynder at komme og meddele, at der er noget i bleen og det gerne vil have en ren ble på.
Næste skridt er at barnet begynder at sige "nu tisser jeg" og sidste skridt er at barnet når at sige til lige inden, så man kan skynde sig på toilet eller potte.
Jeg er ikke tilhænger af at man tager bleen af for tidligt. Det er langt bedre at give barnet en succesoplevelse med en tør ble, end det er at fjerne bleen og give gentagende nederlag med våde bukser. Jeg er dog tilhænger af at man udnytter sommeren, som forhåbentligt bliver varm og god til at skabe lidt opmærksomhed på kroppen og hvad der foregår - netop, når der er tale om et barn omkring 3 år.
Jeg vil derfor foreslå jer, at I forsøger når det bliver sommer, at lade jeres dreng være i haven bare i et par badebukser og uden ble. Når han så tisser, så skal I forklare ham stille og roligt hvad det er og vise ham potten og toilettet og forklare at det er der han skal tisse og at han næste gang skal prøve at huske at sige til. Han skal altså hjælpes med at fornemme at det er nu og hjælpes derhen.
Inden I når dertil, så vil det være rigtig godt at læse bøger om renlighed, læse om andre der skal smide bleen. Der findes mange gode små billedebøger om dette emne. Så han på den måde ligesom bliver sporet ind på at det at skulle tisse på potte eller toilet er noget som er interessant og sjovt.
Og så det med at bleen ikke skal af for tidligt. Det handler om at det er vigtigt at give ham succes med en tør ble. Derfor vil det være rigtig godt at I indfører faste toilettider og dette altså først, når han begynder at have forståelse for hvad der sker og også viser lyst til samarbejde. De faste toilettider er f.eks. om morgenen og om aftenen og også i løbet af dagen inden I skal ud af huset. I skal ikke spørge "skal du tisse?" for så siger han nej og tisser få minutter efter. I skal tage ham i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" og så gør I det. Det gør voksne og det gør børn, som noget helt naturligt. Sådan er det bare, det er en helt naturlig regel.
Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske