Svar: Pottetræning, sut og klud
18. april 2011
Alder:
3 år
Kære Rikke
Tillykke med at I er blevet forældre igen, det lyder som om at lille Emma trives og har det godt - og det lyder også som om at I har det godt med at være en lille familie på fire :)
Jeg synes I skal vente med både pottetræning og sut. Sutten og måden han bruger den på ser jeg slet ikke som noget problem, bleen tænker jeg I skal træne når det bliver sommer, varmt og han kan være ude i badebukser.
Det at han i løbet af dagen kan prøve at være uden ble, vil gøre at han naturligt får en fornemmelse for, hvad det handler om og hvad der sker. Hvordan det føles, når man skal tisse og når man tisser - og det er vigtigt at I her så støtter ham ved at sige "nu tisser du - næste gang så skynder vi os på potten" eller lignende. I kan evt. tage potten med ud i haven, så den er i nærheden og I kan gøre det til noget sjov og lidt leg, hvor I synger "moar jeg skal tisse ... skynd dig, skynd dig ellers går det galt" osv. en sang han sikkert vil synes er sjov og som så kan udnyttes. Det giver også lidt opmærksomhed på det der tisseri :)
Og så vil jeg give ham lidt faste toilettider, præcis som I faktisk allerede er begyndt på, hvor han tisser om aftenen i forbindelse med badet, så skal han også prøve om morgenen og i løbet af dagen f.eks. inden I kører op for at handle. I skal ikke spørge ham om han skal tisse, for så siger han nej og tisser få minutter efter. I skal derimod tage ham i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" og så gør I det - det gør både børn og voksne, som det mest naturlige i verden, som en helt naturlig regel :)
Og den næste måned til halvanden, vil jeg så bruge på at læse lidt bøger om renlighed, billedebøger om det at skulle af med sin ble, så han ligesom bliver sporet lidt ind på at det er der I er nu og får opmærksomhed på det - det vil være rigtig godt, hvis han selv kommer og siger at han gerne vil prøve at undvære sin ble, så det er ham, der tager initiativet og ikke jer - det er mest befordrende for et samarbejde :)
Sutten er som sagt ikke noget problem, det er fint at han kun får den når han skal sove og det er helt okay at han om morgenen lige gumler på den inden den så lægges til siden. Han har brug for den lidt endnu :)
Hans t-shirt er hans putteklud og den har han også brug for - den kan han sagtens have hos sig de næste mange år, nogle børn bruger den helt op til de skal i skole og det er okay. Det er som du skriver ligesom en bamse for ham, den er tryg og god og giver ham ro - hvis han har den til han når skolealderen, kan man naturligvis godt på sigt godt tale med ham om at den kan udskiftes og erstattes med f.eks. en bamse i stedet. Men et eller andet sted så er det jo vores behov som voksne, det er os der måske synes at en femårig bør sove med bamse i stedet for klud - det behøver han jo ikke synes ...
Behovet for afvænning fra bamse og klud er ikke på samme måde som afvænning fra en sut. Problemet med sutten er at det kan påvirke sproget og også ødelægge tænderne, men det problem har man ikke med kluden :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske