Svar: Pottetræning, sut og klud

18. april 2011

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Rikke

Tillykke med at I er blevet forældre igen, det lyder som om at lille Emma trives og har det godt - og det lyder også som om at I har det godt med at være en lille familie på fire :)

Jeg synes I skal vente med både pottetræning og sut. Sutten og måden han bruger den på ser jeg slet ikke som noget problem, bleen tænker jeg I skal træne når det bliver sommer, varmt og han kan være ude i badebukser.

Det at han i løbet af dagen kan prøve at være uden ble, vil gøre at han naturligt får en fornemmelse for, hvad det handler om og hvad der sker. Hvordan det føles, når man skal tisse og når man tisser - og det er vigtigt at I her så støtter ham ved at sige "nu tisser du - næste gang så skynder vi os på potten" eller lignende. I kan evt. tage potten med ud i haven, så den er i nærheden og I kan gøre det til noget sjov og lidt leg, hvor I synger "moar jeg skal tisse ... skynd dig, skynd dig ellers går det galt" osv. en sang han sikkert vil synes er sjov og som så kan udnyttes. Det giver også lidt opmærksomhed på det der tisseri :)

Og så vil jeg give ham lidt faste toilettider, præcis som I faktisk allerede er begyndt på, hvor han tisser om aftenen i forbindelse med badet, så skal han også prøve om morgenen og i løbet af dagen f.eks. inden I kører op for at handle. I skal ikke spørge ham om han skal tisse, for så siger han nej og tisser få minutter efter. I skal derimod tage ham i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" og så gør I det - det gør både børn og voksne, som det mest naturlige i verden, ...

Annonce

... som en helt naturlig regel :)

Og den næste måned til halvanden, vil jeg så bruge på at læse lidt bøger om renlighed, billedebøger om det at skulle af med sin ble, så han ligesom bliver sporet lidt ind på at det er der I er nu og får opmærksomhed på det - det vil være rigtig godt, hvis han selv kommer og siger at han gerne vil prøve at undvære sin ble, så det er ham, der tager initiativet og ikke jer - det er mest befordrende for et samarbejde :)

Sutten er som sagt ikke noget problem, det er fint at han kun får den når han skal sove og det er helt okay at han om morgenen lige gumler på den inden den så lægges til siden. Han har brug for den lidt endnu :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hans t-shirt er hans putteklud og den har han også brug for - den kan han sagtens have hos sig de næste mange år, nogle børn bruger den helt op til de skal i skole og det er okay. Det er som du skriver ligesom en bamse for ham, den er tryg og god og giver ham ro - hvis han har den til han når skolealderen, kan man naturligvis godt på sigt godt tale med ham om at den kan udskiftes og erstattes med f.eks. en bamse i stedet. Men et eller andet sted så er det jo vores behov som voksne, det er os der måske synes at en femårig bør sove med bamse i stedet for klud - det behøver han jo ikke synes ...

Behovet for afvænning fra bamse og klud er ikke på samme måde som afvænning fra en sut. Problemet med sutten er at det kan påvirke sproget og også ødelægge tænderne, men det problem har man ikke med kluden :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.