Pottetræning, sut og klud

18. april 2011

Kategori:
Alder:
3 år

Pottetræning, sut og klud

Hej Helen

Så er vi blevet 4 i familien og det går indtil videre rigtigt fint. Emil har ikke vist tegn på jalousi, men det kan jo nå at komme (regner vi med ellers er det jo næsten sært og lidt bekymrende). Jeg særligt føler jeg tilsidesætter ham fordi Emma liiiige skal spise, skiftes eller noget. Men som sagt lader det til at han accepterer at sådan er det. Han er pavestolt af hende og kysser og krammer hende en masse.

Eneste reaktion er at han ikke vil i børnehaven - han vil være hjemme sammen med os. Kan jeg godt forstå - vi andre tre er hjemme og vi skipper ham afsted. Så får korte dage dernede og så vil vi holde ham hjemme en gang i mellem. Ingen problemer når han er der, siger pædagogerne.

Så det er jo dejligt. Vi forsøger at være opmærksomme på at han jo ikke fra den ene dag til den anden er blevet en stor dreng - selvom det føles sådan for os ift. Emma. Og vi kommer også til at sige "du er jo en stor dreng" - og hader os selv for det bagefter. For han skal jo ikke pludselig alting selv bare fordi lillesøster er på banen. Prøver også at undgå for mange "Nej", "pas nu på", "forsigtig med Emma", men de kommer en del.

MEN der er jo nogle ting som hænger lidt sammen med at blive tre år, som han blev for 2 uger siden.

Det første er pottetræning. Har læst lidt om de tre faser og vi er lidt forvirrede. Emil siger stort set aldrig hvis han har lavet noget i bleen - men han ved det udemærket godt. Tværtimod lyver han om det hvis vi spørger, fordi han ikke vil skiftes men lege videre. Siger også kun en sjælden gang "nu tisser jeg". MEN hvis vi så om aftenen tager bleen af ham og siger "nu skal du huske du ikke har ble på, så du skal gå på potten". JA, så gør han det - har ikke fejlet en eneste gang.

Han står også op af badet for at tisse. Så han VED jo godt hvornår han skal tisse. Har forsøgt at sige til ham at han skal sige til også selvom han har ble på - men det gør ...

Annonce

... han bare ikke. Vi har så ikke prøvet med andet end at tisse og har kun taget bleen af ham når han har lavet sin "efter aftensmaden ble". Så om han kunne med afførring ved jeg ikke.

Vi kan simpelthen ikke finde ud af om han er klar til at vi gør mere ud af det. Vi ville jo - som vi kan læse af dine svar - gerne at han med ble lærte at gå på toilettet, så han ikke får "våd buks" oplevelsen. Men umiddelbart virker det som om bleen skal af før han gider potten. Hvad er dine tanker her? Tror du han er klar til at vi gør en mere aktiv indsats her? Ville jo være skønt om vi kunne bruge sommeren på at smide bleen.

Den anden ting er sut. Emil bruger sin sut når han sover om natten. Han får den slet ikke i løbet af dagen. Han har sutten i munden når han falder i søvn - og når vi så går i seng har han enten selv tabt den eller også tager vi den ud. Så har han den ikke resten af natten. Men det er den første han spørger efter om morgenen hvor han gumler lidt på den inden vi går ned - og sutten bliver lagt i seng.

Vi tænker om han skal have lov at beholde sin sut nu han er blevet storebror og lillesøster måske også får en sut. Har hun ikke endnu og Emil gad den først selv da han var 1 år. Så hvis vi kan undgå det får hun den ikke. Men bare for ikke at tage det frem ham oveni alt det andet. PÅ den anden siden, så skal den jo væk på et tidspunkt.

I den forbindelse har vi talt om hvor længe bamsen (i vores tilfælde en slidt t-shirt) kan slæbes med. Den er MEGET vigtig når han sover, og han vil meget meget gerne have den med ned om morgenen og vil i det hele taget gerne have den t-shirt i nærheden altid. Den har aldrig været med i børnehave. Men glemmer vi den hvis vi tager på weekend bryder verden sammen. Vil den tilknytning automatisk aftage eller er det noget man afvænner ligesom sut??

Nå, endnu en lang smørre. Håber du kan finde rundt i det og komme med lidt gode råd.

Med venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor