Svar: ADH
18. april 2011
Alder:
4 år, 10 mdr.
Kære LM
Undersøgelser tyder på at piger udvikler blærekontrol lidt tidligere end drenge. Man ved ikke helt hvorfor, men man ser en forskel. Man ved også at arvelighed spiller ind, så hvis den ene af forældrene har haft problemer med at tisse i sengen som barn, så er det en tendens der går igen.
ADH, det antidiuretiske hormon udskilles fra hjernen ,når vi sover. Det er det hormon der gør, at vores urinproduktion nedsættes om natten, så vi kan sove igennem uden at skulle tisse. Hos nogle børn, er evnen til at producere nok af dette hormon forsinket og derfor tisser de i sengen.
Nogle børn har også en blære, som ikke rummer helt den mængde, som man normalt ville forvente af deres alder. Man kan sige at blæren ligesom løber over - og dette sker uafhængigt af ADH. Man kan træne børns blære lidt, ved at forlænge perioderne mellem toiletbesøg i løbet af dagen, så blæren øver sig i at holde på urinen. Din dreng kan sagtens blive fulgt på toilettet om dagen, men det kan være en god idé ikke at gøre det hele tiden, så han ikke slattisser, men sørge for at der får f.eks. 3 timer mellem toiletbesøg.
Nogle gange reagerer hjernen ikke på signalerne fra blæren om at den er fyldt og man skal tisse. Derfor sover barnet om natten uden at reagere og ender med at tisse i sengen. Igen handler det om en fysiologisk umodenhed.
Det er naturligt at børn bliver renlige om dagen først og derefter bliver renlige om natten. Derfor er det godt at det er om dagen I træner renlighed og hjælper jeres dreng ved at give ham faste toilettider. Han har ikke brugt ble om dagen i et år og det er fint - og jeg vil formode at han vil blive meget ked af det og frustreret, hvis I pludselig beder ham om at bruge ble om dagen. Men I kan prøve at tale med ham om det - i hvert fald kan det give udgangspunkt for en god snak om at det er vigtigt at tisse på toilettet.
Det er ikke et spørgsmål om at han skal tisse i sin ble, men derimod et spørgsmål om at give ham den sikkerhed der ligger i at nå toilettet og ikke få våde bukser flere gange dagligt. Nogle gange vil snakken i sig selv, gøre at han bliver opmærksom på, at det her er noget I prioriterer.
Om natten skal han naturligvis stadig sove med ble, det skyldes sandsynligvis manglende produktion af ADH, at han tisser i sengen om natten.
Ufrivillig natlig vandladning kan behandles med alarmer - en lille alarm der ringer og vækker jeres dreng om natten, så han kan gå ud på toilettet. Man kan få to typer af alarmer - den ene er en pude der ligger under lagnet, det andet er en alarm, der bæres på kroppen med en lille sensor, der er placeret i undertøjet om natten når barnet sover.
Hvis problemet er manglende ADH produktion, kan man behandle med medicin - dette gøres i samarbejde med lægen.
Man behandler normalt ikke børn før 6-7 års alderen og som sagt er det vigtigt at han bliver renlig om dagen - så kan I tage stilling til eventuelle natproblemer senere :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske