Svar: ADH

18. april 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære LM

Undersøgelser tyder på at piger udvikler blærekontrol lidt tidligere end drenge. Man ved ikke helt hvorfor, men man ser en forskel. Man ved også at arvelighed spiller ind, så hvis den ene af forældrene har haft problemer med at tisse i sengen som barn, så er det en tendens der går igen.

ADH, det antidiuretiske hormon udskilles fra hjernen ,når vi sover. Det er det hormon der gør, at vores urinproduktion nedsættes om natten, så vi kan sove igennem uden at skulle tisse. Hos nogle børn, er evnen til at producere nok af dette hormon forsinket og derfor tisser de i sengen.

Nogle børn har også en blære, som ikke rummer helt den mængde, som man normalt ville forvente af deres alder. Man kan sige at blæren ligesom løber over - og dette sker uafhængigt af ADH. Man kan træne børns blære lidt, ved at forlænge perioderne mellem toiletbesøg i løbet af dagen, så blæren øver sig i at holde på urinen. Din dreng kan sagtens blive fulgt på toilettet om dagen, men det kan være en god idé ikke at gøre det hele tiden, så han ikke slattisser, men sørge for at der får f.eks. 3 timer mellem toiletbesøg.

Nogle gange reagerer hjernen ikke på signalerne fra blæren om at den er fyldt og man skal tisse. Derfor sover barnet om natten uden at reagere og ender med at tisse i sengen. Igen handler det om en fysiologisk umodenhed.

Det er naturligt at børn bliver renlige om dagen først og derefter bliver renlige om natten. Derfor er det godt at det er om dagen I træner renlighed og hjælper jeres ...

Annonce

... dreng ved at give ham faste toilettider. Han har ikke brugt ble om dagen i et år og det er fint - og jeg vil formode at han vil blive meget ked af det og frustreret, hvis I pludselig beder ham om at bruge ble om dagen. Men I kan prøve at tale med ham om det - i hvert fald kan det give udgangspunkt for en god snak om at det er vigtigt at tisse på toilettet.

Det er ikke et spørgsmål om at han skal tisse i sin ble, men derimod et spørgsmål om at give ham den sikkerhed der ligger i at nå toilettet og ikke få våde bukser flere gange dagligt. Nogle gange vil snakken i sig selv, gøre at han bliver opmærksom på, at det her er noget I prioriterer.

Om natten skal han naturligvis stadig sove med ble, det skyldes sandsynligvis manglende produktion af ADH, at han tisser i sengen om natten.

Ufrivillig natlig vandladning kan behandles med alarmer - en lille alarm der ringer og vækker jeres dreng om natten, så han kan gå ud på toilettet. Man kan få to typer af alarmer - den ene er en pude der ligger under lagnet, det andet er en alarm, der bæres på kroppen med en lille sensor, der er placeret i undertøjet om natten når barnet sover.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis problemet er manglende ADH produktion, kan man behandle med medicin - dette gøres i samarbejde med lægen.

Man behandler normalt ikke børn før 6-7 års alderen og som sagt er det vigtigt at han bliver renlig om dagen - så kan I tage stilling til eventuelle natproblemer senere :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.