Svar: Tisser i bukserne - 4 år, 10 mdr.
13. april 2011
Alder:
4 år, 10 mdr.
Kære Mor
Der kan være flere grunde til at din dreng har svært ved at blive helt renlig og at du i perioder oplever at det går bedre end i andre perioder :)
Som jeg læser dit brev så er det kun om dagen, han har svært ved at holde sig eller svært ved at nå toilettet i tide. Det lyder ikke som at han har problemer om natten. Havde han problemer med ufrivillig natlig vandladning kunne det være fordi han endnu ikke dannede nok ADH - anti diuretisk hormon - som er det der sørger for at vi kan holde os ...
Det at I er flyttet, han er blevet storebror, er begyndt i ny børnehave osv kan naturligvis også spille ind. Men det lyder hos jer mere som en årsag, der nogle gange måske også skal findes i at han har for travlt og ikke når toilettet i tide, fordi han er igang med en god leg.
Det er vigtigt at I har faste toilettider og husker ham på, at han skal gå på toilettet. Det er vigtigt, at de også hjælper ham med at huske dette i børnehaven. Han skal som udgangspunkt gå på toilettet morgen og aften. Altid inden han går ud for at lege, altid i forbindelse med måltiderne.
I skal være opmærksomme på, at børn nogle gange holder sig og ikke søger toilettet, fordi de er bange for at de så ikke kan være med i legen, når de kommer tilbage. Nogle børn har regler om, at hvis man går, så er man ikke med - og det er vigtigt at de i børnehave taler med børnene om at det er vigtigt, at man kan gå på toilettet og stadig lege sammen. Ligesom reglen om at gå på toilettet inden man løber ud på legepladsen skal være der - så betyder det nogle gange, at kommer man sidst ud, så kan man ikke være med .. så prøv også at finde ud af, om der foregår noget mellem børnene, som gør at han forsøger at holde sig.
Det kan også være at han har et ønske om at være hurtigst ude, fordi det handler om at komme ud til børnehavens mooncars først eller lignende - også her, må I tale med ham om, at det er vigtigt at gå på toilettet og at han naturligvis stadig kan køre mooncar, når han er kommer ud, selvom han ikke nødvendigvis er den første ude.
Så skal I være opmærksomme på om han står op og tisser. Han har en alder nu, hvor de fleste drenge naturligt vil stå op, man er en stor dreng, når man står ligesom far - men det er faktisk meget svært at tømme sin blære optimalt, når de står. Derfor må det anbefales at han sidder ned og tisser, netop for at blæren bliver ordentligt tømt.
Og så skal I også tale med ham om at bruge tid nok på toilettet, så han ikke bliver færdigt for hurtigt - igen for at sikre at blæren tømmes optimalt :)
I skal ikke skælde ud, men forsøge at lave nogle aftaler med ham, nogle faste regler der skal følges. I skal fjerne skylden fra hans skulde og forklare ham at han har en "drilleblære" og at I sammen skal hjælpe den med at finde ud af det med at tisse, så det ikke sker i bukserne, men i toilettet. Og så skal I samarbejde med børnehaven, så han husker sine toilettider og dermed ikke risikerer så mange uheld.
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske