Svar: Af med ble, den er altså tricky
19. marts 2011
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære familie fra Aalborg
Tillykke med at du venter dig igen. Hvor lyder det dejligt :)
Jeres dreng er tydeligvis ikke parat til at smide bleen, når det handler om afføring og det kommer naturligt hen af vejen:)
Jeg synes det lyder som en rigtig god plan, at lade ham gå rundt i haven uden ble til sommer og så have en potte på græsplænen de første gange, så han kan skynde sig og sætte sig på potten når han mærker at han skal tisse. Det skal gøres som en leg og som noget helt naturligt og stille og roligt skal han så lærer at holde sig og nå ind på toilettet.
Det er synd hvis de andre børn driller ham med at han bruger ble, modsat, så kan det måske også motivere ham til at forsøge at han får et lille skub fra den side - men det skal naturligvis være et 'kærligt skub'.
Derudover tænker jeg, at I skal fjerne skyldfølelsen og følelsen af ikke at være god nok fra hans skuldre. Dette skal I gøre ved at tale med ham om at det ikke er ham, men hans drilleblæres skyld. Forklar ham at han har en blære, en lille ballon inde i sig som fyldes med tis og nogle gange lukker den tis ud, når den ikke skal og andre gange, så vil den ikke lukke tis ud, selvom man sætter sig på toilet eller potte. Man må jo ikke drille, men den driller og derfor er I nødt til at hjælpe den med at finde ud af det.
Det handler altså om et samarbejde, hvor I hjælper hinanden med at få blæren til at finde ud af hvornår den skal tisse og hvornår den ikke skal.
Når han sidder på toilet og skal lave afføring, så prøv at opfordre ham til om han så også kan prøve at tisse. Lad ham se ned i toilettet efterfølgende og er der en tissetår, så roses han for det. Det kan nogle gange hjælpe at tænde vandhanen på toilettet, så der er vand der løber ...
Selvom han bruger ble, så er det ikke ensbetydende med at han bare skal tisse i bleen. Det vil være rigtig godt at han en gang imellem forsøger at tisse på toilet eller potte og dette f.eks. aften og tidlig morgen, som det første ,når han står op og som det sidste i løbet af dagen. Når han f.eks. skal i bad og alligevel får bleen af og I er ved at gøre klar, så sig til ham at han lige kan prøve at sætte sig og tisse. Igen som noget helt naturligt.
Det er vigtigt at han oplever at det nogle gange lykkes og at han får succesoplevelser her - han skal ikke på toilettet hver time eller mere. Det kan ingen af jer holde til. Så ble på i løbet af dagen og så f.eks. prøve på toilet morgen og aften, som en naturlig del af at skulle i bad, have nattøj af og på osv.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske