Svar: Af med ble, den er altså tricky

19. marts 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære familie fra Aalborg

Tillykke med at du venter dig igen. Hvor lyder det dejligt :)

Jeres dreng er tydeligvis ikke parat til at smide bleen, når det handler om afføring og det kommer naturligt hen af vejen:)

Jeg synes det lyder som en rigtig god plan, at lade ham gå rundt i haven uden ble til sommer og så have en potte på græsplænen de første gange, så han kan skynde sig og sætte sig på potten når han mærker at han skal tisse. Det skal gøres som en leg og som noget helt naturligt og stille og roligt skal han så lærer at holde sig og nå ind på toilettet.

Det er synd hvis de andre børn driller ham med at han bruger ble, modsat, så kan det måske også motivere ham til at forsøge at han får et lille skub fra den side - men det skal naturligvis være et 'kærligt skub'.

Derudover tænker jeg, at I skal fjerne skyldfølelsen og følelsen af ikke at være god nok fra hans skuldre. Dette skal I gøre ved at tale med ham om at det ikke er ham, men hans drilleblæres skyld. Forklar ham at han har en blære, en lille ballon inde i sig som fyldes med tis og nogle gange lukker den tis ud, når den ikke skal og andre gange, så vil den ikke lukke tis ud, selvom man sætter sig på toilet eller potte. Man må jo ikke drille, men den driller og derfor er I nødt til ...

Annonce

... at hjælpe den med at finde ud af det.

Det handler altså om et samarbejde, hvor I hjælper hinanden med at få blæren til at finde ud af hvornår den skal tisse og hvornår den ikke skal.

Når han sidder på toilet og skal lave afføring, så prøv at opfordre ham til om han så også kan prøve at tisse. Lad ham se ned i toilettet efterfølgende og er der en tissetår, så roses han for det. Det kan nogle gange hjælpe at tænde vandhanen på toilettet, så der er vand der løber ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Selvom han bruger ble, så er det ikke ensbetydende med at han bare skal tisse i bleen. Det vil være rigtig godt at han en gang imellem forsøger at tisse på toilet eller potte og dette f.eks. aften og tidlig morgen, som det første ,når han står op og som det sidste i løbet af dagen. Når han f.eks. skal i bad og alligevel får bleen af og I er ved at gøre klar, så sig til ham at han lige kan prøve at sætte sig og tisse. Igen som noget helt naturligt.

Det er vigtigt at han oplever at det nogle gange lykkes og at han får succesoplevelser her - han skal ikke på toilettet hver time eller mere. Det kan ingen af jer holde til. Så ble på i løbet af dagen og så f.eks. prøve på toilet morgen og aften, som en naturlig del af at skulle i bad, have nattøj af og på osv.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin