Brev:
Af med ble, den er altså tricky
19. marts 2011
Alder:
3 år, 6 mdr.
Af med ble, den er altså tricky
Hej Helen
Vi venter #2 her til sommer (midt august) og er så småt begyndt at overveje om Daniel ikke skal give sine bleer videre til sin nye lillesøster eller bror.
Han er jo efterhånden blevet 3,5 år og når baby kommer er han knap 4. Som tingene er nu, er vi græsk/katolske om han har ble på eller ej, da han stort set kun tisser i den.
Han laver stort på toilettet og siger som regel altid selv til, når han skal af sted.
Men tisseriet har han ikke styr på - overhovedet. Han kan godt mærke det og siger: Nu tisser jeg. Men han kan ikke holde sig tør i mere end en halv time og kører total træt i af skulle på lokummet hvert 15. min. og det gør vi voksne også.
Vi har aldrig været fan af at presse bleen af ham - men har dog forsøgt at inkorporere tanken om processen et par gange. Med samme resultat hver gang - han bliver ked af det, nægter, går i selvsving og begynder at lave stort i bleen igen.
Jeg regner med, at bruge sommeren på at lade ham rende rundt uden ble, så han kan få en fornemmelse for hvordan vandværket fungerer. Men jeg ved ikke om det er en særlig god slagplan.
Der er selvfølgelig noget tid til sommer endnu og det kan være at han modnes både fysiologisk og psykologisk i tiden fra nu og til det varme vejr kommer. For det virker ikke til at han er det nu, sådan som han stejler.
Egentlig er vi ret large omkring brugen af ble, når han nu kun tisser i den. Men han er jo begyndt at blive kaldt for "en baby" af nogle af børnehave kammeraterne, da han stadig går med ble. Det virker absolut ikke motiverende for ham, han bliver bare ked - ligesom mor, som har lyst til at bande og ede af de "satans til unger" ;p
Hvordan skal vi gribe det an, synes du - altså det med bleen af eller på.
Rent pragmatisk ville det jo være en stor hjælp, at han blev vænnet af med den, da han er aaaaalt for stor til puslepladsen og vi må gøre det på et håndklæde på gulvet. På den anden side så synes jeg ikke, det skal være en kamp så meget som en naturlig del, hvor han er medbestemmende eller i hvert fald med på ideen om processen.
Skal vi være mænd eller mus i det her?
Forårs fornemmelser fra Aalborg