Af med ble, den er altså tricky

19. marts 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Af med ble, den er altså tricky

Hej Helen

Vi venter #2 her til sommer (midt august) og er så småt begyndt at overveje om Daniel ikke skal give sine bleer videre til sin nye lillesøster eller bror.

Han er jo efterhånden blevet 3,5 år og når baby kommer er han knap 4. Som tingene er nu, er vi græsk/katolske om han har ble på eller ej, da han stort set kun tisser i den.

Han laver stort på toilettet og siger som regel altid selv til, når han skal af sted.

Men tisseriet har han ikke styr på - overhovedet. Han kan godt mærke det og siger: Nu tisser jeg. Men han kan ikke holde sig tør i mere end en halv time og kører total træt i af skulle på lokummet hvert 15. min. og det gør vi voksne også.

Vi har aldrig været fan af at presse bleen af ham - men har dog forsøgt at inkorporere tanken om processen et par gange. Med samme resultat hver gang - han bliver ked af det, nægter, går i selvsving og begynder at lave stort i bleen igen.

Jeg regner med, at bruge sommeren på at lade ham rende rundt uden ble, så han kan få en fornemmelse for hvordan vandværket fungerer. Men jeg ved ikke om ...

Annonce

... det er en særlig god slagplan.

Der er selvfølgelig noget tid til sommer endnu og det kan være at han modnes både fysiologisk og psykologisk i tiden fra nu og til det varme vejr kommer. For det virker ikke til at han er det nu, sådan som han stejler.

Egentlig er vi ret large omkring brugen af ble, når han nu kun tisser i den. Men han er jo begyndt at blive kaldt for "en baby" af nogle af børnehave kammeraterne, da han stadig går med ble. Det virker absolut ikke motiverende for ham, han bliver bare ked - ligesom mor, som har lyst til at bande og ede af de "satans til unger" ;p

Hvordan skal vi gribe det an, synes du - altså det med bleen af eller på.

Rent pragmatisk ville det jo være en stor hjælp, at han blev vænnet af med den, da han er aaaaalt for stor til puslepladsen og vi må gøre det på et håndklæde på gulvet. På den anden side så synes jeg ikke, det skal være en kamp så meget som en naturlig del, hvor han er medbestemmende eller i hvert fald med på ideen om processen.

Skal vi være mænd eller mus i det her?

Forårs fornemmelser fra Aalborg

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.