Svar: Renlig - næsten...
11. marts 2011
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Heidi
Rigtig mange børn bryder sig ikke om at skulle gå på toilettet i børnehaven ... De handler ofte om at barnet har en naturlig blufærdighed og føler det utroligt generende, at skulle tisse for åben dør hvor mange børn tisser samtidig eller render ud og ind.
Det er super fint, for de børn som nyder at gå på toilettet sammen, men for de børn der gerne vil have lidt privatliv går det ikke - og jeg synes faktisk det er vigtigt at børnehaven kan rumme dette og anerkender, at ikke alle børn er vilde med at tisse for åben dør.
Jeg synes derfor du skal tale med pædagogerne (endnu engang) om muligheden for at skabe lidt privatliv, når Yazmin skal tisse. Alternativt f.eks. lade hende komme lidt senere ud på legepladsen eller til spisning, fordi hun lige skal have lov til at tisse først og gerne vil gøre det lidt for sig selv.
Derudover tænker jeg, at mange børnehave har flere toiletter og at der faktisk ofte er et af toiletterne som er mere private. Det kan godt være at hun så skal tisse på en anden stue, men det synes jeg så hun skal have lov til!
Derudover tænker jeg, at sandsynligvis vil ændre sig lidt i takt med at det varme vejr kommer og børnene er mere og mere ude. Når alle børn til sommer er på legepladsen og ikke inde, så vil hun naturligt bedre kunne finde ro til at gå ind og tisse for sig selv og det er naturligvis vigtigt at du opfordrer hende til dette :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske