Svar: Hvornår smider man nat-bleen
8. februar 2011
Alder:
3 år
Kære Christina
Det er normalt at børn bliver renlige om dagen før de bliver det om natten og det er faktisk ret flot, at Victor stort set har smidt bleen både om dagen og om natten samtidig.
Som du skriver, har der været mange ændringer for ham på det sidste og nu skal han også starte i børnehave, et nyt sted med nye voksne, nye børn = nye krav. Derfor synes jeg umiddelbart I skal lade ham bibeholde sin natble indtil han er kørt rigtig godt ind. Det kan ikke undgås at der vil være nætter, hvor han kommer til at tisse, fordi han drømmer ekstra meget, sover ekstra dybt og det skal der være plads til. Han har ikke brug for det nederlag det er at vågne i en våd seng og han har heller ikke brug for den afbrydelse det er, når man midt om natten skal stå op, have rent nattøj, sengetøj osv. på. Han har brug for at sove godt om natten uden afbrydelser af større art - især fordi hverdagen vil være så ny og anderledes for ham.
Ellers vil man normalt ofte kunne fjerne natbleen hen af vejen i takt med at han gentagende gange vågner med en tør ble om morgenen, går ud af sin seng og tisser på toilettet.
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske