Svar: Laver kun stort i bleen
8. februar 2011
Alder:
4 år, 4 mdr.
Kære Astrids mor
Mange børn har svært ved at skulle lave afføring i toilettet, det ser det som en del af dem selv og de mærker afføringstrangen på en anden måde, end vandladningstrangen.
Det er vigtigt at du sikrer dig, at din datter ikke har problemer med forstoppelse. Det sker at børn der har svært ved at give slip på deres afføring, holder sig og derfor får ekstra svært ved at komme af med det. Det kan derfor være en god idé at give hende afførrende kost - ekstra meget frugt, måske svesker eller lignende, groft brød og masser af væske og hvis det ikke er tilstrækkeligt, kan det være nødvendigt at give hende lidt afføringsmiddel.
Hun skal naturligvis ikke have tynd mave, så hun ikke kan holde sig, men det kan være en god idé at holde hende mave igang, så hun meget let kan komme af med sin afføring. Det må nemlig ikke forbindes med noget ubehageligt eller noget der kræver noget særligt.
Når hun sidder på toilettet og tisser, så skal du prøve at opfordre hende til om hun også kan slå en prut. For at gøre dette, er hun nødt til at presse lidt og så kommer der ofte lidt afføring ud og det skal du så kommenterer positivt, så det bliver en succesoplevelse. Det sker jo faktisk uden at hun når at bemærke det og på den måde forsvinder det farlige.
Når og hvis hun insisterer på at få en ble på og lave afføring i den, så synes jeg du skal lade hende få bleen på, men bed hende om stadig at gå på toilettet og lave i bleen. Det er altså ikke meningen at hun skal have en ble på og så sætte sig hen bag sofaen og lave afføring, du må godt stille et lille krav om, at det er på toilettet at det foregår og jeg synes også du kan sige at hun gerne må lave i bleen, men hun skal sætte sig på toilettet. I hvert fald til at starte med, så hun bliver helt tryg ved det og til sidst så kan gøre det samme - men uden bleen på :)
Ros hende for at samarbejde og mindre for hvorvidt der kommer afføring eller ej. Altså fokus på selve processen og det at hun deltager, mere end på hvad der kommer ud af det.
Læs bøger med hende om hvordan hun fungerer, hvad der sker med maden vi spiser, så hun får et mere naturligt forhold til sin krop. Også bøger der handler om at gå i bad, sørge for at bevæge sig, passe på sin krop, børste sine tænder, gå på toilettet, vaske sine hænder osv. så tingene bliver afdramatiserede lidt og så I kan få en snak om, hvorfor man skal gå på toilettet osv.
Med den alder hun har er det oplagt at tale lidt med hende om netop kroppen og hvordan vi fungerer, at vi skal gå på toilettet for ellers får vi ondt i maven osv. som jo er noget hun kender.
Jeres datter ved godt at hun bør have afføring på toilet og ikke i ble, det er hun ganske givet helt bevidst om, men hun har brug hjælp til at komme over den hurdle det lige nu er. Så I skal prøve at finde balancen mellem at anerkende dette, men også stille lidt krav, så hun guides og støttes i at det her kan hun sagtens klare. Prøver hun det en eller to gange, så vil hun jo finde ud af, at det ikke er farligt og ganske givet være pavestolt, men det er vigtigt at hendes mave fungerer godt og afføringen kommer let ud, når hun presser :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske