Svar: Hvornår er man klar til at smide bleen?
14. juli 2004
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Ulla
Renlighed er noget man modnes til og ofte er det først omkring 3 års alderen at de fleste børn kan kontollere vandladning og afføring.
Hvis jeres datter kan holde sig tør i tre timer, så er det et tegn på at samarbejdet kan begynde. Det bedste tegn til samarbejde er at barnet selv meddeler at nu vil det ikke bruge ble mere. Ud fra din beskrivelse lyder det ikke som om at jeres datter er kommet med denne melding, men mere at det er jer som forældre som synes at det nu er ved at være tid?
Man kan sige at netop her i sommerperioden, hvor barnet har mulighed for at gå uden ble, så kan det være en hjælp til at give barnet en fornemmelse af, hvad det drejer sig om. Men samtidig er det også vigtigt at barnet kommer på toilettet, når det skal og ikke når I synes det er passende.
I princippet er det bedre at have en ble på og måske nå at sige til og få succes med en tør ble, end at få bleen af for tidligt og blive ked af det, når der sker uheld.
Som regel bliver børn renlige med vandladning før afføring og som regel bliver børn også renlige om dagen før om natten. Da det er en proces som barnet er igennem, vil barnet ofte komme og fortælle at det har lavet i bleen, herefter kommer det og fortæller at nu laver det i bleen, for tilsidst at nå at sige til inden.
Ud fra dit brev så er din datter fortsat 'kun' nået til den fase, der hedder at komme og fortælle, når hun har lavet i bleen.
Det bedste I kan gøre at ikke at presse hende. Spørg om hun vil have ble på og hvis hun vil det, så skal hun have det. Hvis der sker uheld, så lad være at skælde ud og ros hende når det går godt. Prøv at lægge mærke til hvor hun er henne i processen og lad hendes selv styre det, således at hun kommer på toilettet, når hun beder om det.
Det tager tid og de fleste børn er lidt mere end tre år, før de har kontollen over vandladning og afføring, så det skal nok komme, men det skal være i hendes eget tempo.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske