Svar: Renlig hjemme, men ikke i børnehaven
6. december 2010
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære tvillingemor
Jeg synes jeres børn skal have ble på i børnehaven og det synes jeg, fordi det er vigtigt at de får små succesoplevelser og det får det ikke med op til 8 tøjskift i institutionen dagligt. Det er et nederlag for dem, hver gang det går galt og det synes jeg er synd, rigtig synd.
At de får en ble på betyder ikke at de skal lave i bleen, de skal stadig gå på toilettet og nogle gange når de det og kan roses for det, andre gange når de det ikke og så er det også okay, så var det jo godt at de havde bleen på.
Udover at det påvirker deres selvværd at tisse i bukserne og skulle have skiftet tøj så mange gange dagligt, så er det heller ikke sundt for dem, at gå rundt med vådt tøj og slet ikke nu hvor det er så koldt. Så jeg er helt sikker fortaler for at de får bleen på i børnehaven.
Det betyder ikke, at I ikke kan tage bleen af hjemme og holde fast i at de naturligt skal gå på toilettet hjemme. Jo mere det bliver naturligt for dem hjemme, jo mere vil de naturligt også kunne det i børnehaven og bruger du så buksebleer som kan trækkes op og ned som et par underbukser, så bliver det lettere og lettere for dem. Kommer der et par dryp i bleen, gør det ikke spor, den suger så godt at den kan hives op og bruges igen, kommer der tis i underbukserne skal de skiftes - ØV!
Så I skal træne potte/toilet hjemme som I allerede gør, men lade børnene få ble på i børnehaven. I jeres juleferie kan I fortsat træne uden ble og hvordan det så går i børnehaven efter de 14 dage, må I se der. Har de stadig brug for bleen i børnehaven, skal de have den på :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske