Svar: Potte - 23 mdr.

12. november 2010

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Gitte

Hverken årstid eller din datters alder taler for at starte pottetræning nu .. jeg synes du skal se tiden an til det bliver sommer :)

De fleste børn vil tidligst være parate til at træne renlighed når de er 2½ år, de fleste børn er 3 år før de er parate til at smide bleen rigtigt.

Det bedste tegn til at man kan begynde er at barnet selv viser ønske om at få bleen af og prøve at sidde på potten eller toilettet. Hvad man vælger, om det skal være potte eller toilet er helt individuelt. Børn der går sammen med andre børn, vil ofte gerne det, de ser andre børn gøre, så hvis de andre børn bruger potte, så vælger barnet nogle gange det. Hjemme, hvor man tisser på toilettet, vil barnet nogle gange foretrække at gøre som mor og far.

Det er vigtigt at barnet er i stand til at holde sig tør i min. 3 timer. Det viser at barnet er fysiologisk mere moden til at man forsøger.

Barnet skal i sin renlighedsproces igennem 3 faser:

1. Barnet fortæller at det har lavet i bleen og beder om at få en ny ren ble på

2. Barnet fortæller "nu tisser jeg" imens det sker

3. Barnet når at sige til lige inden det sker

For at give jeres datter lidt fornemmelse for hvad der sker og hvordan hun selv virker, så vil det netop være godt at udnytte sommeren, hvor ...

Annonce

... hun kan løbe rundt i et par trusser. Når hun så pludselig tisser, så bliver hun opmærksom og I kan her tale med hende om at når hun mærker det igen, så skal hun prøve at sige til, så hun kan sidde på potte eller toilet.

Derudover har jeg den holdning at bleen så vidt muligt skal blive på i starten. En tør ble er en succesoplevelse, hvor våde bukser er nederlag for jeres datter.

Man starter med at indføre faste toilettider. Det kan f.eks. være når man står op om morgenen, inden man løber ud at lege, inden man skal spise aftensmad, inden man kører op at handle osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Her siger man til barnet "Kom vi skal lige ud at tisse, inden vi kører" og så går man ud for at tisse. Det er noget helt naturligt for alle, både voksne og børn, det er bare sådan det er ... Man skal ikke spørge "skal du tisse?" for så kan man være sikker på at barnet siger nej og tisser 5 minutter efter.

Når barnet prøver, så kommer der nogle gange noget i potten eller toilettet og det er jo så super godt og rigtig dejligt og barnet vokser med opgaven. Andre gange kommer der ikke noget og det er så også helt fint, for barnet prøvede jo og det er godt at forsøge. Nogle gange så kan man og andre gange så kan man ikke og begge dele er helt fint.

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder