Svar: Afføring i bukserne
13. oktober 2010
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære bekymrede mor
At jeres datter er begyndt at lave i bukserne, lyder for mig som en måde at få opmærksomhed på og det kan sagtens være en reaktion på at være blevet storesøster.
Jeg har mødt børn før, som var i stand til at kontrollere deres afføring efter, hvornår mor satte sig ned for at amme og man kunne være sikker på at der ikke gik mere end 2 minutter så lød det "jeg er fæææærdig" - helt konsekvent, fordi det for den ældste var utrolig svært at se mor have så tæt kontakt med den lille og netop toilettræning og afføring var en måde at få mors opmærksomhed på ...
At true hende med at fjerne hendes dvd-film osv. synes jeg ikke er nogen løsning - hun oplever jo også at hun får dem tilbage, selvom hun stadig laver i bukserne, så når I siger man ikke må lave i bukserne og hun griner og siger "jo man må", så har hun jo sådan set ret, hun kan jo styre det fuldstændig og både I og pædagogerne i børnehaven er optaget af det og hun får opmærksomhed som aldrig før ...
Jeg synes det bedste I kan gøre er at give hende masser af opmærksomhed på alt andet end toilettræning. Hun skal have at vide, hvor dejlig hun er, hvor meget I ville savne hende, hvis hun ikke var der, hvor stor betydning hun har i jeres familie. Hun skal have at vide, når hun gør noget rigtig godt, når hun gør jer glad - så hun ved, hvad det er I gerne vil have og hvad det er I elsker så højt ved lige netop hende - og så skal hun ignoreres lidt, når hun prøver grænser på toilettet/bukserne med afføring, det skal have så lidt fokus som muligt. Skift bukserne uden kommentarer overhovedet, lad være at give det fokus.
Og når det så ikke er muligt at ignorere det, så må I sige det som det er, at det synes I ikke er sjovt, det bliver I kede af. For hun lyder jo til at være en pige, som har fuld kontrol over sin afføring og hun er samtidig en pige, som er dygtig sprogligt, så derfor synes jeg faktisk godt man kan forsvare at 'tale lidt fornuft' med hende på denne måde.
Derudover tænker jeg at I skal prøve at låne nogle bøger om hvordan kroppen fungerer, hvad der sker med maden vi spiser osv. og lån også bøger om afføring generelt - afføring hos dyr, så det at have afføring ikke bliver noget særligt, men noget helt naturligt og dermed ikke ekstra interessant, men 'bare' almindeligt ... håber I forstår hvad jeg mener.
Fokus er for mig, at hun bliver mere bevidst om, hvad det er I gerne vil have, i stedet for hvad I ikke vil have. Og at opmærksomheden gives på hende og alt det gode hun gør, så det bliver mindre interessant at 'være Rasmus modsat' :)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske