Svar: 4 år og periodevis problemer med renlighed
21. juni 2003
Alder:
4 år
Kære Louise
Det lyder som om at I gør det helt rigtige hjemme og han har heller ikke så mange uheld hjemme, som i børnehaven.
Netop i børnehaven er der mange forskellige voksne og de kan af gode grunde ikke hele tiden have øjnene på et bestemt barn. Derfor ser de måske ikke de signaler, din dreng sender, når han skal tisse. Den tætte kontakt som du har med ham derhjemme, der gør, at du kan sige "smut lige ud på wc", er sværere at opnå i børnehaven.
Et barn på 4 år burde kunne holde sig tør i ca 4 timer og jeg er sikker på, at din dreng er ked af det, når det går galt. Jeg synes derfor, at du skal prøve at tale med børnehaven om at lave nogle "faste toilettider". Ikke sådan at forstå at han skal tisse på klokkeslet, men mere en rytme med at man tisser inden man spiser madpakke (hvor der i øvrigt i mange børnehaver er indført fast håndvask), at man tisser før man går ud og leger eller før vi spiser frugt.
Det er meget vigtigt at "tissetiderne" ligger naturligt og ikke skiller ham fra de andre børn. Det skal heller ikke være tvang, at nu skal han gå på wc; men bare lige at blive husket på. Så kan han jo selv vælge om han vil følge opfordringen eller ej.
I øvrigt synes jeg, at det er meget fint det du gør.
Håber ovenstående kan bruges.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske