Svar: Toilettræning - 17 mdr.

6. oktober 2010

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Ws mor

Øhhh, jo - det er bestemt tidligt at træne renlighed, når børn er under 1½ år ... gør de virkelig det i vuggestuen, uden at se på det enkelte barn, det undrer mig nu meget ...

Det er korrekt at børn omkring 1½-2 års alderen begynder at interessere sig for deres kønsorganer, for når de tisser og for at der kommer afføring ... Men det er nu ikke tegn på renlighed, det handler mere om at børnene begynder at interessere sig for deres krop, for hvordan de fungerer og begynder at forholde sig til "mig" modsat "dig" og også begynder at finde ud af at der er forskel på "dreng" og "pige" og på "mor" og "far" ...

Naturligvis er der nogle børn som allerede er klar til at smide bleen før de er 2 år - men det er nu de færreste. De fleste børn er ikke klar før de er 2½-3 år og renlighed om natten kommer først senere.

Renlighed er noget man modnes til og altså fysiologisk bliver klar til. Det er naturligvis sådan, at hvis man sætter barnet på potte hyppigt nok, så vil barnet godt kunne lave noget der - jo ...

Annonce

... hyppigere barnet sættes der, jo større chance for succes. Men at barnet sættes der, er jo ikke ensbetydende med at barnet har kontrol over vandladning og afføring - der er snarere tale om en tilfældighed.

Renlighedstræning bør ikke foregå før barnet er fysiologisk parat og et tegn på dette er blandt andet, at barnet kan holde sig tør i mindst 3 timer. Sålænge barnet ikke kan det, så skal man ikke forsøge at tage bleen af barnet.

Jeg er også mere tilhænger af at beholde bleen på - jeg synes det er klart bedre for barnet at opleve succes med en tør ble end gentagende nederlag på grund af våde bukser ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så taler årstiden heller ikke for at træne renlighed. Det er da at foretrække samlet undertøj (bodystockings) om vinteren, så jeres dreng ikke skiller ad på midten og får træk, når han kravler rundt på gulvet ...

Renlighed skal trænes, når barnet viser sig parat og man skal ikke pace barnet til noget, som barnet ikke kan klare - det kommer der ikke noget godt ud af :)

Lidt tanker herfra, håber det kan bruges videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder