Svar: Toilettræning - 17 mdr.
6. oktober 2010
Alder:
17 mdr.
Kære Ws mor
Øhhh, jo - det er bestemt tidligt at træne renlighed, når børn er under 1½ år ... gør de virkelig det i vuggestuen, uden at se på det enkelte barn, det undrer mig nu meget ...
Det er korrekt at børn omkring 1½-2 års alderen begynder at interessere sig for deres kønsorganer, for når de tisser og for at der kommer afføring ... Men det er nu ikke tegn på renlighed, det handler mere om at børnene begynder at interessere sig for deres krop, for hvordan de fungerer og begynder at forholde sig til "mig" modsat "dig" og også begynder at finde ud af at der er forskel på "dreng" og "pige" og på "mor" og "far" ...
Naturligvis er der nogle børn som allerede er klar til at smide bleen før de er 2 år - men det er nu de færreste. De fleste børn er ikke klar før de er 2½-3 år og renlighed om natten kommer først senere.
Renlighed er noget man modnes til og altså fysiologisk bliver klar til. Det er naturligvis sådan, at hvis man sætter barnet på potte hyppigt nok, så vil barnet godt kunne lave noget der - jo hyppigere barnet sættes der, jo større chance for succes. Men at barnet sættes der, er jo ikke ensbetydende med at barnet har kontrol over vandladning og afføring - der er snarere tale om en tilfældighed.
Renlighedstræning bør ikke foregå før barnet er fysiologisk parat og et tegn på dette er blandt andet, at barnet kan holde sig tør i mindst 3 timer. Sålænge barnet ikke kan det, så skal man ikke forsøge at tage bleen af barnet.
Jeg er også mere tilhænger af at beholde bleen på - jeg synes det er klart bedre for barnet at opleve succes med en tør ble end gentagende nederlag på grund af våde bukser ...
Og så taler årstiden heller ikke for at træne renlighed. Det er da at foretrække samlet undertøj (bodystockings) om vinteren, så jeres dreng ikke skiller ad på midten og får træk, når han kravler rundt på gulvet ...
Renlighed skal trænes, når barnet viser sig parat og man skal ikke pace barnet til noget, som barnet ikke kan klare - det kommer der ikke noget godt ud af :)
Lidt tanker herfra, håber det kan bruges videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske