Svar: Natble 5 år
16. september 2010
Alder:
4 år, 11 mdr.
Kære Stina
Velkommen tilbage og dejligt at høre fra dig igen - og tillykke med at du venter dig, hvor er det dejligt :)
Det er meget normalt at børn stadig bruger natble, når de er 5 år gamle, så Olivia skal ikke føle at hun er den eneste ...
Men det er naturligvis dejligt at hun selv er opmærksom på det og derfor også motiveret for at der skal ske en ændring og derfor vil jeg foreslå, at I i første omgang, forsøger at følge hende på toilette sen aften inden du selv går i seng. Hvis hun kan tisse af omkring kl. 23, så er der en større chance for at hun kan holde sig til næste morgen tidlig.
Prøv derfor at lave en aftale med hende om, at du kommer ind til hende om aftenen, tager hende i hånden og følger hende på toilettet så hun kan tisse og derefter følger du hende i seng igen, hvorefter hun så kan sove videre. Hun vil ganske givet kunne følge med dig mere eller mindre i søvne og vil næsten ikke registrere at hun kommer derud. Til gengæld vil hun forhåbentlig opleve en succes med en tør ble om morgenen og det vil være dejligt for hende :)
Bleen skal beholdes på, det er bedre at få en succesoplevelse med en tør ble end at vågne i en drivvåd seng.
Ca 35% af alle bør tisser i sengen, når de er 5 år gamle og det er noget de fleste børn vokser fra. Derfor er det også vigtigt ikke at forcere noget, din datter skal nok blive klar på et tidspunkt og det bedste du kan gøre er at fortælle hende, at det ikke er hendes skyld, at hun har en drilleblære, som ikke helt kan finde ud af det og sådan er der mange børn der har det. Ca 15% af alle syv-årige problemet og det betyder at der sidder 2-3 børn i hver førsteklasse, som har brug for ble om natten ...
Hos nogle er der en arvelig tendens. Hvis mor, far, moster, farbror osv. tissede i sengen om natten, så er der en risiko for at andre børn i familien også har dette problem.
Det er også sådan at urinproduktion styres af hormoner og nogle børn producerer ikke nok af det hormon, som skal fortælle nyrerne at de om natten ikke skal producere så meget urin som de gør om dagen. Og så er der også børn, der har så lille en blære kapacitet, at de har svært ved at holde sig hele natten. Der findes masser af årsager og tiden arbejder for jer :)
Hvis din datter fortsat har problemer med ufrivillig natlig vandladning når hun bliver 6-7 år gammel, så kan man overveje om hun vil have glæde af et ringeapparat. Man starter aldrig behandling med dette før 5 års alderen og venter normalt gerne til barnet er 7 år - men det kan I tale med jeres læge om.
Der findes flere forskellige typer af alarmer, det som umiddelbart kunne være aktuelt for jeres datter er type, som fungerer ved at der sættes en lille føler i hendes underbukser. Den registrerer med det samme hun begynder at tisse lidt og vil så alarmere, så hun vågner, mærker at hun skal tisse og kan nå ud på toilettet. Jeres datter vil altså lære at vågne før vandladningen og vil også lære at undertrykke sin vandladningstrang indtil hun når toilettet.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske