Svar: Når aldrig på toilettet - 2 år, 9 mdr.
19. august 2010
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære S
Jeg synes bestemt at jeres dreng skal have faste toilettider. Og naturligvis ikke på en måde, hvor han "tvinges", men hvor I taler med ham om, at det er vigtigt og hvorfor.
Vi tisser alle sammen på mere eller mindre faste tider i løbet af dagen. Vi tisser som det første når vi står op om morgenen og som det sidste inden vi går i seng. Vi tisser inden vi kører op for at handle eller går en tur og sådanne helt naturlige regler skal også gælde for jeres søn.
I skal ikke spørge ham, om han skal tisse, for så siger han nej og tisser 10 minutter efter. I skal sige "kom vi skal lige tisse inden vi kører!" og så går I alle ud og tisser, fordi det er sådan man gør, det er en regel der gælder både for børn og voksne. Og sådan skal det være hele dagen igennem og det er ikke tvang at lære ham små regler og stille små krav, så når han spørger om han må løbe udenfor at lege, så siger du "Du skal lige gå ud og tisse først, så må du gerne løbe ud og lege bagefter". Helt naturligt, stille og roligt.
Det er usundt for ham at gå med våde bukser, han kan få blærebetændelse som du også selv er inde på, det lugter dårligt og på sigt vil andre børn sandsynligvis også kommentere dette. I kan godt prøve at tale lidt med ham omkring dette, men han er jo stadig så lille at han ikke helt vil forstå det, men det er en god idé at I forsøger at forklare ham, hvorfor toilettider er vigtige.
Fortæl ham at han har en blære, en lille pose, som en ballon, hvor det han drikker kommer ned som tis. Nogle gange så driller blæren og så tisser den inden man når toilettet. Og drille må man jo ikke, så derfor er I nødt til at hjælpe hans drilleblære med at finde ud af det og det gør I ved at gå på toilettet. Det kan være en god idé på den måde at fjerne skylden fra hans skuldre, det er ikke ham der gør noget forkert, det er drilleblærens skyld, at han ikke altid når det.
Og ja, det kan også sagtens være at han lige nu reagerer fordi han skal være storebror - og stort tillykke med det :)
Han mærker ganske givet at der er ændringer på vej, du er anderledes end du plejer at være, mere træt, bærer ham ikke, kræver måske mere selvstændighed af ham end tidligere og pladsen på dit skød er betydeligt mere trang end før. I taler om babyen, hvor den skal sove, hvad den skal spise osv. og han ved at den er på vej, men forstår ikke hvad det reelt betyder. Uroen og ændringen mærker han dog og det vil han naturligt reagere på.
Man ser nogle gange at børn netop i forbindelse med at der kommer en baby i familien, går tilbage i deres udvikling, ting de tidligere har kunne kan de pludselig ikke mere. Det er en helt normal reaktion på den stor ændring der sker, når man pludselig skal dele mor og far med en anden :)
Pas derfor også på med ikke at stille alt for mange krav til ham lige nu, giv ham lidt ro til at finde sin nye rolle og det er okay at I lige nu hjælper ham, nurser ham lidt ekstra og ikke bare siger "nu er du den store der selv må...", for han er jo stadig en meget lille dreng :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham fortsat - og med den forestående fødsel :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske