Svar: Når aldrig på toilettet - 2 år, 9 mdr.

19. august 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære S

Jeg synes bestemt at jeres dreng skal have faste toilettider. Og naturligvis ikke på en måde, hvor han "tvinges", men hvor I taler med ham om, at det er vigtigt og hvorfor.

Vi tisser alle sammen på mere eller mindre faste tider i løbet af dagen. Vi tisser som det første når vi står op om morgenen og som det sidste inden vi går i seng. Vi tisser inden vi kører op for at handle eller går en tur og sådanne helt naturlige regler skal også gælde for jeres søn.

I skal ikke spørge ham, om han skal tisse, for så siger han nej og tisser 10 minutter efter. I skal sige "kom vi skal lige tisse inden vi kører!" og så går I alle ud og tisser, fordi det er sådan man gør, det er en regel der gælder både for børn og voksne. Og sådan skal det være hele dagen igennem og det er ikke tvang at lære ham små regler og stille små krav, så når han spørger om han må løbe udenfor at lege, så siger du "Du skal lige gå ud og tisse først, så må du gerne løbe ud og lege bagefter". Helt naturligt, stille og roligt.

Det er usundt for ham at gå med våde bukser, han kan få blærebetændelse som du også selv er inde på, det lugter dårligt og på sigt vil andre børn sandsynligvis også kommentere dette. I kan godt prøve at tale lidt med ham omkring dette, men han er jo stadig så lille at han ikke helt vil forstå det, men det er en god idé at I forsøger at forklare ham, hvorfor toilettider er vigtige.

Fortæl ham at han har en blære, en lille pose, som en ballon, hvor det han drikker kommer ned som tis. Nogle gange så driller blæren og så tisser den inden man ...

Annonce

... når toilettet. Og drille må man jo ikke, så derfor er I nødt til at hjælpe hans drilleblære med at finde ud af det og det gør I ved at gå på toilettet. Det kan være en god idé på den måde at fjerne skylden fra hans skuldre, det er ikke ham der gør noget forkert, det er drilleblærens skyld, at han ikke altid når det.

Og ja, det kan også sagtens være at han lige nu reagerer fordi han skal være storebror - og stort tillykke med det :)

Han mærker ganske givet at der er ændringer på vej, du er anderledes end du plejer at være, mere træt, bærer ham ikke, kræver måske mere selvstændighed af ham end tidligere og pladsen på dit skød er betydeligt mere trang end før. I taler om babyen, hvor den skal sove, hvad den skal spise osv. og han ved at den er på vej, men forstår ikke hvad det reelt betyder. Uroen og ændringen mærker han dog og det vil han naturligt reagere på.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man ser nogle gange at børn netop i forbindelse med at der kommer en baby i familien, går tilbage i deres udvikling, ting de tidligere har kunne kan de pludselig ikke mere. Det er en helt normal reaktion på den stor ændring der sker, når man pludselig skal dele mor og far med en anden :)

Pas derfor også på med ikke at stille alt for mange krav til ham lige nu, giv ham lidt ro til at finde sin nye rolle og det er okay at I lige nu hjælper ham, nurser ham lidt ekstra og ikke bare siger "nu er du den store der selv må...", for han er jo stadig en meget lille dreng :)

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham fortsat - og med den forestående fødsel :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder