Svar: Natble og tørre sig selv

21. juli 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære MTT

De fleste børn bliver renlige om dagen før de bliver det om natten og ofte er børn 2½-3 år gamle, når de viser de første tegn til at renlighedsprocessen kan begynde.

Der går dog ofte ½-1 år efter at barnet er blevet renlig om dagen, før barnet også er parat til at smide bleen om natten og en del børn bruger faktisk stadig ble om natten i 4-5 års alderen.

Man kan hjælpe barnet lidt på vej ved at følge barnet på toilettet sen aften inden man selv gå i seng, så blæren tømmes der og barnet naturligt begynder at blive opmærksom på vandladningstrang, at skulle vågne og søge toilettet.

Det er vigtigt ikke at forcere noget, men give barnet den tid barnet har behov for og så længe barnet de fleste morgener vågner med en våd ble, så skal barnet beholde sin ble på om natten. Det er langt bedre for barnet at vågne med en våd ble og få den skiftet, end det er at vågne op i en våd seng.

Børn kan have det som hedder ufrivillig natlig vandladning, eller enuresis nocturna - dette er arveligt, så hvis en af jer forældre havde problemer med at 'tisse i sengen om ...

Annonce

... natten' da I var små, kan jeres børn arve dette.

Undersøgelser viser at 15% af alle børn i 7 års alderen lider af ufrivillig natlig vandladning.

Med hensyn til at kunne tørre sig selv i numsen efter toiletbesøg, så afhænger evne af dette en del af barnets størrelse og evne til at holde balancen imens man sidder på toilettet. Sagt på en anden måde, skal armene være lange nok og barnet skal kunne uden at falde ned ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

De fleste børn vil godt fint kunne tørre sig selv i 4-5 års alderen, men vil dog stadig have brug for hjælp, hvis de har dårlig mave, skal vaskes lidt osv. Har man tendens til løs mave, så er det vigtigt at være ekstra opmærksom på hygiejnen. Fungerer maven fint, så er det naturligt lettere at tørre, er der behov for ekstra grundig tørring, må en voksen hjælpe til.

Man vil naturligt kunne starte med at barnet tørrer sig selv og så tørrer mor eller far efter og kontrollerer at der er tørret godt nok.

Det forventes at børn kan inden de bliver ca. 6 år og starter i skole.

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor