Svar: Natble og tørre sig selv
21. juli 2010
Alder:
3 år, 11 mdr.
Kære MTT
De fleste børn bliver renlige om dagen før de bliver det om natten og ofte er børn 2½-3 år gamle, når de viser de første tegn til at renlighedsprocessen kan begynde.
Der går dog ofte ½-1 år efter at barnet er blevet renlig om dagen, før barnet også er parat til at smide bleen om natten og en del børn bruger faktisk stadig ble om natten i 4-5 års alderen.
Man kan hjælpe barnet lidt på vej ved at følge barnet på toilettet sen aften inden man selv gå i seng, så blæren tømmes der og barnet naturligt begynder at blive opmærksom på vandladningstrang, at skulle vågne og søge toilettet.
Det er vigtigt ikke at forcere noget, men give barnet den tid barnet har behov for og så længe barnet de fleste morgener vågner med en våd ble, så skal barnet beholde sin ble på om natten. Det er langt bedre for barnet at vågne med en våd ble og få den skiftet, end det er at vågne op i en våd seng.
Børn kan have det som hedder ufrivillig natlig vandladning, eller enuresis nocturna - dette er arveligt, så hvis en af jer forældre havde problemer med at 'tisse i sengen om natten' da I var små, kan jeres børn arve dette.
Undersøgelser viser at 15% af alle børn i 7 års alderen lider af ufrivillig natlig vandladning.
Med hensyn til at kunne tørre sig selv i numsen efter toiletbesøg, så afhænger evne af dette en del af barnets størrelse og evne til at holde balancen imens man sidder på toilettet. Sagt på en anden måde, skal armene være lange nok og barnet skal kunne uden at falde ned ...
De fleste børn vil godt fint kunne tørre sig selv i 4-5 års alderen, men vil dog stadig have brug for hjælp, hvis de har dårlig mave, skal vaskes lidt osv. Har man tendens til løs mave, så er det vigtigt at være ekstra opmærksom på hygiejnen. Fungerer maven fint, så er det naturligt lettere at tørre, er der behov for ekstra grundig tørring, må en voksen hjælpe til.
Man vil naturligt kunne starte med at barnet tørrer sig selv og så tørrer mor eller far efter og kontrollerer at der er tørret godt nok.
Det forventes at børn kan inden de bliver ca. 6 år og starter i skole.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske