Svar: Det der med potten - 10 mdr.

13. juli 2010

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Ingrid og Maries mor

Som udgangspunkt skal man ikke sætte børn på potte, før de naturligt er i stand til at styre deres afføringstrang.

Det du efterspørger eller det du kalder for toiletstillingen, er det man indenfor sygeplejen kalder for defækationsstillingen. Det vil sige den optimale stilling at sidde i, når man skal af med sin afføring - og faktisk er jeg slet ikke sikker på at det er at sidde på potte ... :)

Udskillelse af afføring er et samspil af flere faktorer, både hvor meget endetarmen kan rumme, hvordan lukkemusklen fungerer, at man føler afføringstrang, hvordan vinklen af anus er, hvordan afføringens konsistens er. Defækationsrefleksen er medfødt, men optrænes i de første leveår og først omkring 4 års alderen er den normalt under viljens kontrol.

Når man føler afføringstrang, så sker dette ved at der sendes nerveimpulser op via rygmarven og det er rigtig vigtigt at man hos små børn ikke fjerner den "naturlige kontakt med deres krop". Det er vigtigt at barnet får mulighed for at mærke og lære kroppens signaler at kende, der skal være tid til at mærke afføringstrang eller går de naturlige reflekser tabt og det er vigtigt ikke at forcere dette, men netop lade tingene ske naturligt. Barnet modnes fysiologisk og bliver parat til renlighed med tiden.

Når vi sidder på et toilet, så er det faktisk ikke altid optimalt, det afhænger helt af ...

Annonce

... hvordan toilettet er placeret, hvor højt det er og hvor høj man som menneske er. Mange toiletter er for høje til, at man kan flektere i hofteleddene, og nogle gange kan man ikke nå gulvet med fødderne. Det medfører, at man ikke kan læne kroppen frem, og det bliver derfor ikke muligt at stritte med halebenet, som er nødvendigt, når man skal af med afføring.

Når man sætter et lille barn som din datter på en potte, så kommer hun naturligt til at sidde over "et hul", hvilket presser lidt på anus og den anorektale vinkel rettes ud. Men særlig meget fleksion i hofteleddet har hun ganske givet ikke og hendes ryg bliver heller ikke rettet op, hun har ikke svaj i lænden og kan ikke læne hele sin krop fremad, som faktisk er nødvendigt, når man skal af med afføring. Dertil kommer at hun ikke er i stand til bevidst at lave "Vasalvas manøvre", som er det tryk vi laver med mellemgulvet, når vi presser for at få afføringen ud.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Faktisk er det meget bedre for hende, at du giver hende ble på, holder hende i dine arme og lader hende bukke sig sammen på dine lår, så hendes ben presses op mod brystkassen, hun får svaj i lænden og ryggen strækkes ud. Du kan også hjælpe hende liggende, ved at bøje hendes ben op, og hjælpe hende med at presse (støde fra), når hun ligger på puslebordet.

En rigtig sygepleje-forklaring, som jeg håber du kan bruge :)

Fortsat god sommer til jer alle fire :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren