Svar: Det der med potten - 10 mdr.
13. juli 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Ingrid og Maries mor
Som udgangspunkt skal man ikke sætte børn på potte, før de naturligt er i stand til at styre deres afføringstrang.
Det du efterspørger eller det du kalder for toiletstillingen, er det man indenfor sygeplejen kalder for defækationsstillingen. Det vil sige den optimale stilling at sidde i, når man skal af med sin afføring - og faktisk er jeg slet ikke sikker på at det er at sidde på potte ... :)
Udskillelse af afføring er et samspil af flere faktorer, både hvor meget endetarmen kan rumme, hvordan lukkemusklen fungerer, at man føler afføringstrang, hvordan vinklen af anus er, hvordan afføringens konsistens er. Defækationsrefleksen er medfødt, men optrænes i de første leveår og først omkring 4 års alderen er den normalt under viljens kontrol.
Når man føler afføringstrang, så sker dette ved at der sendes nerveimpulser op via rygmarven og det er rigtig vigtigt at man hos små børn ikke fjerner den "naturlige kontakt med deres krop". Det er vigtigt at barnet får mulighed for at mærke og lære kroppens signaler at kende, der skal være tid til at mærke afføringstrang eller går de naturlige reflekser tabt og det er vigtigt ikke at forcere dette, men netop lade tingene ske naturligt. Barnet modnes fysiologisk og bliver parat til renlighed med tiden.
Når vi sidder på et toilet, så er det faktisk ikke altid optimalt, det afhænger helt af hvordan toilettet er placeret, hvor højt det er og hvor høj man som menneske er. Mange toiletter er for høje til, at man kan flektere i hofteleddene, og nogle gange kan man ikke nå gulvet med fødderne. Det medfører, at man ikke kan læne kroppen frem, og det bliver derfor ikke muligt at stritte med halebenet, som er nødvendigt, når man skal af med afføring.
Når man sætter et lille barn som din datter på en potte, så kommer hun naturligt til at sidde over "et hul", hvilket presser lidt på anus og den anorektale vinkel rettes ud. Men særlig meget fleksion i hofteleddet har hun ganske givet ikke og hendes ryg bliver heller ikke rettet op, hun har ikke svaj i lænden og kan ikke læne hele sin krop fremad, som faktisk er nødvendigt, når man skal af med afføring. Dertil kommer at hun ikke er i stand til bevidst at lave "Vasalvas manøvre", som er det tryk vi laver med mellemgulvet, når vi presser for at få afføringen ud.
Faktisk er det meget bedre for hende, at du giver hende ble på, holder hende i dine arme og lader hende bukke sig sammen på dine lår, så hendes ben presses op mod brystkassen, hun får svaj i lænden og ryggen strækkes ud. Du kan også hjælpe hende liggende, ved at bøje hendes ben op, og hjælpe hende med at presse (støde fra), når hun ligger på puslebordet.
En rigtig sygepleje-forklaring, som jeg håber du kan bruge :)
Fortsat god sommer til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske