Svar: Faste tissetider
16. juni 2010
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Noahs Mor
For mig lyder det lidt som om at I skal prøve at fralægge ham skylden ... Det er en meget fin balance, som er svær at finde, men det er ret vigtigt at han ikke føler sig forkert.
Han lyder jo til at være en dreng, som gerne vil gøre det hele så rigtigt som muligt og også er meget bevidst om, hvad der forventes af ham. Det betyder meget for ham at gøre jer stolte og glade og derfor presser han måske også sig selv lidt for hurtigt, når han f.eks. spørger "hvornår skal jeg ikke have ble på om natten?" - det kan være et reelt ønske om at gøre det bedste for jer, gøre jer glade, men kan også indeholde en smule angst for, ikke at kunne ...
Jeg vil foreslå jer at I læser bøger om hvordan man fungerer, hvad der sker med maden vi spiser, hvordan det kommer ned i tarmene og ud som afføring og urin. Prøv at tale med ham om at vi har en blære inde i maven, der fungerer som en ballon. Det er rigtig smart, men nogle gange så driller blæren lidt, den er lidt fræk. Så nogle gange så tisser den pludselig og man kan ikke nå toilettet og andre gange, så vil den ikke tisse, når den skal - det er en værre "drilleblære" vi har.
Og hvordan er det med nogen der driller? Det er ikke så sjovt, så vi er nødt til at lære blæren ikke at drille. Vi er nødt til at hjælpe den med at finde ud af hvordan det er man gør. Og det skal jeres dreng sammen med jer, hjælpe med at lære den. I skal hjælpe hinanden. Og I skal lave en plan for det.
Den plan skal så indeholde faste toilettider - og det betyder ikke at det lykkes lige med det samme. Det kan stadig være svært, men I hjælper hinanden og så går det.
Det er vigtigt at fjerne skylden, følelsen af ikke at slå til, fra hans skuldre. Det er vigtigt at det ikke er ham, men drilleblæren det 'er galt med'. Når I siger til ham, at han kan få bleen af om natten, når han ... pkt. 1, 2, 3 - så siger I jo et eller andet sted også at han ikke gør det godt nok: "Sålænge du ikke kan finde ud af det om dagen, er du ikke klar til at undvære bleen om natten". I har naturligvis ret i at det nok er sådan, men måden at formidle det på, er nok ikke den bedste for hans selvværd :)
Som udgangspunkt vil han jo gerne gøre det, som gør jer glade og stolte af ham. Derfor er mit forslag at I fralægger ham skylden og lægger op til at det her er et samarbejde, at I hjælper ham, støtte ham og at det handler om at få drilleblæren til at holde op med at drille. Ikke ham :)
Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske