Svar: Faste tissetider

16. juni 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Noahs Mor

For mig lyder det lidt som om at I skal prøve at fralægge ham skylden ... Det er en meget fin balance, som er svær at finde, men det er ret vigtigt at han ikke føler sig forkert.

Han lyder jo til at være en dreng, som gerne vil gøre det hele så rigtigt som muligt og også er meget bevidst om, hvad der forventes af ham. Det betyder meget for ham at gøre jer stolte og glade og derfor presser han måske også sig selv lidt for hurtigt, når han f.eks. spørger "hvornår skal jeg ikke have ble på om natten?" - det kan være et reelt ønske om at gøre det bedste for jer, gøre jer glade, men kan også indeholde en smule angst for, ikke at kunne ...

Jeg vil foreslå jer at I læser bøger om hvordan man fungerer, hvad der sker med maden vi spiser, hvordan det kommer ned i tarmene og ud som afføring og urin. Prøv at tale med ham om at vi har en blære inde i maven, der fungerer som en ballon. Det er rigtig smart, men nogle gange så driller blæren lidt, den er lidt fræk. Så nogle gange så tisser den pludselig og man kan ikke nå toilettet og andre gange, så vil den ikke tisse, når den skal - det er en værre "drilleblære" vi har.

Og hvordan er det med nogen der driller? Det er ikke så sjovt, så vi er nødt til at lære blæren ...

Annonce

... ikke at drille. Vi er nødt til at hjælpe den med at finde ud af hvordan det er man gør. Og det skal jeres dreng sammen med jer, hjælpe med at lære den. I skal hjælpe hinanden. Og I skal lave en plan for det.

Den plan skal så indeholde faste toilettider - og det betyder ikke at det lykkes lige med det samme. Det kan stadig være svært, men I hjælper hinanden og så går det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er vigtigt at fjerne skylden, følelsen af ikke at slå til, fra hans skuldre. Det er vigtigt at det ikke er ham, men drilleblæren det 'er galt med'. Når I siger til ham, at han kan få bleen af om natten, når han ... pkt. 1, 2, 3 - så siger I jo et eller andet sted også at han ikke gør det godt nok: "Sålænge du ikke kan finde ud af det om dagen, er du ikke klar til at undvære bleen om natten". I har naturligvis ret i at det nok er sådan, men måden at formidle det på, er nok ikke den bedste for hans selvværd :)

Som udgangspunkt vil han jo gerne gøre det, som gør jer glade og stolte af ham. Derfor er mit forslag at I fralægger ham skylden og lægger op til at det her er et samarbejde, at I hjælper ham, støtte ham og at det handler om at få drilleblæren til at holde op med at drille. Ikke ham :)

Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder