Brev:
Faste tissetider
16. juni 2010
Alder:
3 år, 5 mdr.
Faste tissetider
Hej Helen
Jeg har læst dine anbefalinger omkring faste tissetider og vil gerne høre dit råd til, hvordan vi griber det an med vores søn Noah.
Noah har altid "pludselig" gjort et trin i hans udvikling nærmest fra en dag til en anden, og det forventede jeg egentlig også med hans stoppen med bleen.
Han startede i børnehave 1. april og sagde i tiden op til, at når han kom i børnehave ville han ikke have ble på. Hvilket vi ikke tog så højtideligt, da vi synes det ville være en for stor mundfuld både at starte i børnehave og begynde at gå uden ble.
Pludselig 1 uge efter han er startet, nægter han at få ble på med mange våde bukser til følge nogle få dage og derefter synes han at have nogenlunde styr på det.
Han bliver ikke ked af det, når han tisser i bukserne, og det er mest i børnehaven hvor der sker mange ting eller når han er træt, han ikke når det. Vi har aldrig gjort et stort nummer ud af det, blot sagt skidt med det, du får lige et par tørre bukser på.
Han vil stadig have ble på når han skal af med sin afføring - hvilket jo er helt okay. Han styrer det rigtig godt hjemme og vi bakker ham op.
Nu har han så 3 gange ikke nået at få ble på og har lavet sin afføring i bleen nede i børnehaven, og det virker som om det har sat ham lidt tilbage. Ganske naturligt tænker jeg.
Han er fuldt bevidst om at han skal af med sin afføring og vi spørger også, så gør vi det lige på toilettet. Men det vil han ikke, og han får ble på. Han har sit eget toiletsæde, men han vil ikke bruge det.
Hjemme går det rigtig godt og han når på toilettet og tisser, dog med en bemærkning om at han gerne vil have ble på, så han kan tisse i denne. Her siger vi så, ej vi smutter lige på toilettet og tisser.
Han kan godt spørge, mor/far har jeg ble på, og det virker som om at han ikke helt har fornemmelsen af om han har ble på eller ej. Jeg mistænker ham også for at være lidt dovn, for det er jo dejligt nemt blot at tisse i bleen, hvilket han også selv giver udtryk for.
Nu er han så begyndt at spørge til hvornår han ikke skal have ble på om natten, hvortil vi svarer, at det kan vi begynde at tale om, når han
1. vil gå på toilettet som det første når han står op
2. ikke har ble på om dagen (evt. undtaget når han skal af med afføring)
3. vil gå på toilettet som det sidste inden han puttes
Hvordan kommer vi videre?
Glæder mig til at høre dine råd :-)
Kærlig hilsen
Noahs Mor