Faste tissetider

16. juni 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Faste tissetider

Hej Helen

Jeg har læst dine anbefalinger omkring faste tissetider og vil gerne høre dit råd til, hvordan vi griber det an med vores søn Noah.

Noah har altid "pludselig" gjort et trin i hans udvikling nærmest fra en dag til en anden, og det forventede jeg egentlig også med hans stoppen med bleen.

Han startede i børnehave 1. april og sagde i tiden op til, at når han kom i børnehave ville han ikke have ble på. Hvilket vi ikke tog så højtideligt, da vi synes det ville være en for stor mundfuld både at starte i børnehave og begynde at gå uden ble.

Pludselig 1 uge efter han er startet, nægter han at få ble på med mange våde bukser til følge nogle få dage og derefter synes han at have nogenlunde styr på det.

Han bliver ikke ked af det, når han tisser i bukserne, og det er mest i børnehaven hvor der sker mange ting eller når han er træt, han ikke når det. Vi har aldrig gjort et stort nummer ud af det, blot sagt skidt med det, du får lige et par tørre bukser på.

Han vil stadig have ble på når han skal af med sin afføring - hvilket jo er helt okay. Han styrer det rigtig godt hjemme og vi bakker ham op.

Nu har han så 3 gange ikke nået at få ble på og har lavet sin afføring i bleen ...

Annonce

... nede i børnehaven, og det virker som om det har sat ham lidt tilbage. Ganske naturligt tænker jeg.

Han er fuldt bevidst om at han skal af med sin afføring og vi spørger også, så gør vi det lige på toilettet. Men det vil han ikke, og han får ble på. Han har sit eget toiletsæde, men han vil ikke bruge det.

Hjemme går det rigtig godt og han når på toilettet og tisser, dog med en bemærkning om at han gerne vil have ble på, så han kan tisse i denne. Her siger vi så, ej vi smutter lige på toilettet og tisser.

Han kan godt spørge, mor/far har jeg ble på, og det virker som om at han ikke helt har fornemmelsen af om han har ble på eller ej. Jeg mistænker ham også for at være lidt dovn, for det er jo dejligt nemt blot at tisse i bleen, hvilket han også selv giver udtryk for.

Nu er han så begyndt at spørge til hvornår han ikke skal have ble på om natten, hvortil vi svarer, at det kan vi begynde at tale om, når han

1. vil gå på toilettet som det første når han står op
2. ikke har ble på om dagen (evt. undtaget når han skal af med afføring)
3. vil gå på toilettet som det sidste inden han puttes

Hvordan kommer vi videre?

Glæder mig til at høre dine råd :-)

Kærlig hilsen
Noahs Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder