Svar: Hvordan får man startet på renligheden?
10. juni 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Jane
Det lyder som om at jeres dreng så småt er igang, men stadig meget på begynder stadiet og det er ikke til at sige, om han når at blive renlig i sommer -det må tiden vise. Nogle børn kommer igennem renlighedsfaserne meget hurtigt, andre bruger måneder på det og ofte er drenge lidt senere renlige end piger. Så det er ganske fornuftigt ikke at presse på, men prøve at følge ham selv :)
Det er vigtigt at han kan holde sig tør i mindst 3 timer. Hvis han ikke er i stand til det, så er han fysiologisk slet ikke parat til at I kan træne renlighed. Prøv derfor at skifte hans ble med ca 3 timers mellemrum over et par dage, for at se om han kan holde sig tør så længe ...
Derudover er det sådan at renlighed har 3 faser:
1. Barnet registrerer at det har brug for en ny ble og kommer og beder om at få en ren og tør ble på.
2. Barnet registrerer selve vandladningen og siger "nu tisser jeg!".
3. Barnet når at sige til lige inden og løber med hjælp for at nå potte eller toilet i tide.
Når det kan være en idé at udnytte sommeren og tage bleen af barnet, så er det fordi det kan 'skubbe' lidt til faserne og give ham en opmærksomhed på, hvad der egentlig foregår. Hvis han står i haven i et par badebukser og pludselig tisser så vil han naturligt kigge ned, han vil mærke vandet der løber, måske blive lidt forskrækket over det og I vil kunne sige "nu tisser du og på den måde hjælpe ham til at få en bevidsthed omkring det.
I kan så hente potten ud i haven så den er i nærheden og motivere ham til at mærke efter næste gang, så han måske kan prøve at sætte sig på potten, når han skal tisse igen.
Men ellers er jeg ikke tilhænger af at man tager bleen af for tidligt i selve renlighedstræningen. Jeg tror på at man kommer længere med den succesoplevelse det er at ha en tør ble, fremfor det nederlag det er, hver gang man står med våde bukser.
Derfor foreslår jeg at man indfører faste toilettider, så han følges på potte eller toilet på de tidspunkter, hvor vi andre også tisser normalt. Det vil sige det første når vi står op om morgenen, det sidste vi gør inden vi går i seng (med børn kan det ofte være i forbindelse med aftenbadet), inden vi kører op for at handle, løber ud for at lege eller lignende.
Han skal ikke spørges om han skal tisse, for så kan du være sikker på at han siger nej og tisser få minutter efter. I stedet skal du tage ham i hånden og følge med ham på toilettet og sige "kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører" og så tisser I som en helt naturlig regel der gælder både for børn og voksne. Kommer der noget, så er det super flot. Er bleen tør, så er det super godt, så roses han for det, så kan bleen bruges igen (selv små dryp kan ikke mærkes i en ble) så bleen bruges som et par underbukser der trækkes op og ned. Og har han så tisset i bleen og den skal skiftes, så var det jo godt at han havde den på :) Fuldstændig ro på, ingen problemer der, så naturligt som muligt.
Og så skal han naturligvis selv vise interesse for samarbejdet, hvis han ikke selv virker motiveret, så må I vente og se om han ikke bliver klar senere hen :) De fleste børn bliver først renlige omkring 3 års alderen ...
Fortsat held og lykke med det projekt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske