Hvordan får man startet på renligheden?

10. juni 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Hvordan får man startet på renligheden?

Hej Helen,

Jeg skriver til dig igen omkring min dejlige søn William på nu 2,4 år. Han er en dejlig kærlig dreng, som har rigtig meget krudt i bagenden :O) Han er en nysgerrig dreng, som ikke er bange for at rende på udflugter uden mor og far ej heller bange for fremmed. Han har indtil han fyldte 2 år været en dreng, der kom ind i et nyt rum, kiggede sig omkring for at se, hvad han skulle ud og udforske, og havde ikke så meget ro til at sidde sammen med de andre børn og feks. lege sanglege osv.

Det er (heldigvis) ved at komme nu, hvor han nu er begyndt at kunne fordybe sig i noget han finder interessant, ligesom han nu øver sig på at være med i / forstå de større børns rollelege i dagplejen.

Denne lange intro skriver jeg, for at give dig et lille indtryk af, hvad det er for en dreng vi har.

Hvad angår renlighedstræning er vi nærmest ikke begyndt. William har nogle enkelte gange sagt, at han tisser/prutter. Nogle gange svarer han ja, når vi spørger ham, om han har pruttet i bleen. Han har en enkelt gang bedt om at få en ren ble på. Vi har potte, men det er mest for sjovt. Vi spørger ham, når han skal have en ren ble på, om han skal tisse på potten? De fleste gange siger han ja, sætter sig, siger tissssss og rejser sig så igen. Han har tisset en enkelt gang i potten i dagplejen, ikke ...

Annonce

... hjemme. Nogle gange siger han nej til at komme på potten og så spørger vi ikke mere til det. Ellers tilbydes potten inden badning om aftenen.
Han gemmer sig ikke, når han skal lave stort. Den sidste uge er han begyndt at rykke i bleen og virker irriteret på den, som om den generer.

Jeg synes, han er fint på vej og er meget indstillet på at han skal have den tid han skal have, specielt set i lyset af at han er en rigtig krutter, som feks. ikke interesserer sig for at tage tøj osv på.

Mit spørgsmål er, hvordan kommer vi videre herfra?
Hvad er de næste tegn, som han kunne vise os på at han er kommet videre, hvordan forholder vi os til dem?
Hvad med sommeren - mange siger jo at nu kommer tiden, hvor der er mulighed for at løbe med bar numse og det er en oplagt mulighed for at komme af med bleen.

Jeg vil gerne at vi kommer godt igang, og det tror jeg heller ikke bliver et problem, da vores søn er dejlig nem at være omkring. Vi er ikke til at forcere tingene, men nogle gange kan udgangspunktet ; ja ja det kommer når det kommer" godt resultere i, at vi overser nogle signaler og dermed trækker det længere end der egentlig er grund til.

Giver det mening? Det er vel egentlig ikke et problem vi har, men nærmere et forsøg på at udvikle forældrenes kompetencer :O))

Tak for en dejlig brevkasse
Jane

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder