Svar: Laver i bleen igen efter at have brugt toilettet

6. juni 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Anne

Det lyder som om at der det sidste ½ år er sket meget store ændringer hos jer og det kan godt være det, jeres datter reagerer på.

Det er normalt at det ældste barn, i forbindelse med at der kommer en lille ny til, begynder at være mere babyagtige og har brug for at gå lidt tilbage i udvikling. Ting de tidligere har kunne, kan de pludselig ikke mere, de taler mere babysnak, vil pludselig have sutteflaske osv. Det handler naturligvis om at det er svært pludselig at skulle være 'den store', når der kommer en baby i familien.

Hele jeres familiestruktur ændrer sig fordi der er kommet en lille ny og det tager tid at finde ud af dette, finde ud af sin nye rolle og finde ud af at mor og far stadig er der for en og at man stadig er ligeså elsket som før.

Netop som jeres datter begynder at finde ud af dette, så skal hun træne renlighed. Igen et lille pres omkring at være blevet stor. Hun skal også smide sutten, lære at finde trøst uden den - igen et pres for hende.

Måske er hun også startet i børnehave samtidig med at hun blev storesøster, så hendes verden også har ændret sig der ...

Nu er du begyndt på arbejde, hverdagen ændrer sig, der er mere stress på, når man har to børn der skal afleveres til pasning, overskuddet er ikke så stort ...

Og så har din datter jo også en alder, hvor hun spørger rigtig meget og stadig stiller mange krav til kontakt og nærhed - og I kommer måske ind i situationer, hvor du skælder ud, virker irriteret på hende osv. fordi der naturligt også opstår konflikter i dagligdagen, så hun kan også have ekstra meget behov for at du ser hende og er der for hende, som du også selv er inde på ...

En masse ting, som gør at hun naturligt kan reagere med ikke at kunne overskue at bruge toilettet.

Det er meget flot at din datter er blevet renlig med afføring før vandladning - faktisk plejer de fleste børn at blive renlige med vandladning først og et tegn på at de er parate er, at de er i stand til at holde sig tørre i mindst 3 timer. Det er fysiologisk en nødvendighed og hendes blære skal være klar til at rumme en vis mængde urin i et stykke tid og give slip på kommando, og det er noget man modnes ...

Annonce

... til. Måske har din datter ikke været helt klar, måske har hun, men er så blevet skubbet lidt tilbage på grund af alle de andre ting, der har været for hende det sidste ½ år :)

Under alle omstændigheder, så jeg jeg fortaler for faste toilettider. Det handler om at hun ikke skal spørges om hun skal tisse eller på toilettet, for du kan være sikker på at hun så siger nej og få minutter efter tisser/laver afføring ... Hun skal følges på toilettet, tages i hånden og følges derud, til de tider, hvor vi andre normalt også går på toilettet. Det er det første man gør, når man står op om morgenen, det sidste man gør inden man går i seng, vi går ud at tisser inden vi kører op for at handle osv. Og det skal jeres datter også. I skal tage hende i hånden og sige "kom skat, vi skal lige prøve at tisse inden vi kører" og så tage hende med ud på toilettet og så tisser I - det gør alle, det handler ikke om at træne renlighed, men om at sådan er det bare ... en regel der gælder for både voksne og børn.

Hun skal hele tiden have sin ble på og kommer der noget i toilettet så er det super fint, er bleen tør er det rigtig godt, for så kan den bruges igen. Er bleen våd, så er det også okay, så var det jo godt at hun havde den på.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis I giver jeres datter faste toilettider, så er der større chance for at hun kommer af med både vand og afføring i toilettet og ikke i bleen. Det kræver naturligvis at hun er indstillet på det og parat til det, det kan ikke lade sig gøre uden samarbejde.

Din datter ved ganske givet godt at du gerne vil have hun bruger toilettet og at det gør dig glad. Så du behøver ikke skælde ud, når det ikke lykkes, hun kan se det på dig, at det er forkert og ikke det du ønsker ... Når du spørger hende "hvorfor gør du det?", kan hun ikke svare og det giver hende en følelse af at være forkert ... prøv i stedet at fjerne skylden fra hende og sige "sikke numsen driller i øjeblikket, vi må prøve at hjælpe den med at komme på toilet igen, så den ikke bruger bleen - sådan en drillenumse" eller lignende, så hun på den måde motiveres til at prøve igen. Og her kommer de faste toilettider så ind i billedet.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder