Brev:
Laver i bleen igen efter at have brugt toilettet
6. juni 2010
Alder:
3 år, 5 mdr.
Laver i bleen igen efter at have brugt toilettet
Hej Helen
Min datter på 3 år og 5 måneder er begyndt at lave i bleen igen. Hun fik en lillebror i september 2009 og havde lidt svært ved dét i en periode. Hun ville indimellem gerne være baby, ville sove i tremmesengen igen (havde sovet i juniorseng et par måneder) og lavede ofte ballade, når jeg ammede lillebror.
Vi forsøgte at være meget anerkendende og give hende lov til at være baby, når hun havde brug for det. I januar (da lillebror var 3-4 mdr.) begyndte hun at slappe af igen og begyndte også at gå på toilettet og lave afføring og har gjort det lige siden. Hun er ikke nået til at tisse på toilettet endnu og vi har meget bevidst valgt ikke at presse på. Vi har rost hende rigtig meget, når hun har lavet afføring på toilettet og hun er også altid selv meget stolt. Da hun stadig ikke tisser på toilettet, bruger hun stadig ble og den sidste uges tid er hun så begyndt at lave afføring i bleen igen…
Jeg tænker, om hun er frustreret eller ked at noget, men kan ikke komme på, hvad der skulle være galt. Hvad tror du, kan være årsagen? Prøver hun at fortælle mig, at jeg ikke bruger nok tid med hende eller at jeg skælder for meget ud? Hvordan jeg skal reagere, når hun laver i bleen, er jeg også rigtig meget i tvivl om. De første par gange sagde jeg, at jeg ikke kunne forstå, hvorfor hun gjorde det, når nu hun var blevet så god til at gå på toilettet. I dag sagde jeg i en irriteret tone, at dét syntes jeg, hun var alt for stor til og at hun altså skulle sig til, når hun skulle på toilettet. Jeg har prøvet at spørge hende, hvorfor hun gør det, men det kan hun ikke svare mig på (selvom hendes sprog er rigtig godt).
I april lavede vi suttenedtælling og efter en lille uge, sendte vi sutterne til julemanden og hun fik et par rulleskøjter, som hun havde ønsket sig. Den første aften græd hun meget og savnede dem, men efterfølgende har der, meget overraskende, ikke været det store savn. Jeg startede på arbejde igen efter barsel i sidste uge og lillebror er begyndt i dagpleje. Måske har det gjort mig lidt mere travl/stresset. Kan det være derfor? Ellers er der ikke sket noget nyt i vores hverdag.
Jeg er rigtig ked af situationen, fordi jeg er bange for, at hun ikke har det godt og derfor ”råber lidt på hjælp”, men udover det med afføringen viser hun ingen andre tegn på mistrivsel. Jeg håber, du har nogle forslag til årsagen.
Med venlig hilsen
Anne