Laver i bleen igen efter at have brugt toilettet

6. juni 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Laver i bleen igen efter at have brugt toilettet

Hej Helen

Min datter på 3 år og 5 måneder er begyndt at lave i bleen igen. Hun fik en lillebror i september 2009 og havde lidt svært ved dét i en periode. Hun ville indimellem gerne være baby, ville sove i tremmesengen igen (havde sovet i juniorseng et par måneder) og lavede ofte ballade, når jeg ammede lillebror.

Vi forsøgte at være meget anerkendende og give hende lov til at være baby, når hun havde brug for det. I januar (da lillebror var 3-4 mdr.) begyndte hun at slappe af igen og begyndte også at gå på toilettet og lave afføring og har gjort det lige siden. Hun er ikke nået til at tisse på toilettet endnu og vi har meget bevidst valgt ikke at presse på. Vi har rost hende rigtig meget, når hun har lavet afføring på toilettet og hun er også altid selv meget stolt. Da hun stadig ikke tisser på toilettet, bruger hun stadig ble og den sidste uges tid er hun så begyndt at lave afføring i bleen igen…

Jeg tænker, om hun er frustreret eller ked at noget, men kan ikke komme på, hvad der skulle være galt. Hvad tror du, kan være årsagen? Prøver hun at fortælle mig, at jeg ikke bruger nok tid med hende eller at jeg skælder for meget ud? Hvordan jeg skal reagere, når hun laver ...

Annonce

... i bleen, er jeg også rigtig meget i tvivl om. De første par gange sagde jeg, at jeg ikke kunne forstå, hvorfor hun gjorde det, når nu hun var blevet så god til at gå på toilettet. I dag sagde jeg i en irriteret tone, at dét syntes jeg, hun var alt for stor til og at hun altså skulle sig til, når hun skulle på toilettet. Jeg har prøvet at spørge hende, hvorfor hun gør det, men det kan hun ikke svare mig på (selvom hendes sprog er rigtig godt).

I april lavede vi suttenedtælling og efter en lille uge, sendte vi sutterne til julemanden og hun fik et par rulleskøjter, som hun havde ønsket sig. Den første aften græd hun meget og savnede dem, men efterfølgende har der, meget overraskende, ikke været det store savn. Jeg startede på arbejde igen efter barsel i sidste uge og lillebror er begyndt i dagpleje. Måske har det gjort mig lidt mere travl/stresset. Kan det være derfor? Ellers er der ikke sket noget nyt i vores hverdag.

Jeg er rigtig ked af situationen, fordi jeg er bange for, at hun ikke har det godt og derfor ”råber lidt på hjælp”, men udover det med afføringen viser hun ingen andre tegn på mistrivsel. Jeg håber, du har nogle forslag til årsagen.

Med venlig hilsen
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!