Svar: Renlighedstræning - nu ?
25. maj 2010
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Claras mor
Da Clara skal være storesøster i Juli, er det vigtigt at I ikke presser hende unødigt til at blive renlig. Der kan, som du selv er inde på, godt ske tilbagefald og det er vigtigt at hun selv er helt med og klar ...
Jeg kan ikke helt ud af jeres beskrivelse gennemskue om hun levere noget på potte/toilet mere eller mindre tilfældigt fordi hun bliver sat der, eller om hun reelt begynder at have fysiologisk styr på sin vandladning og afføring.
Et godt tegn til at hun er fysiologisk parat er, at hun kan holde sig tør mindst 3 timer. Kan hun det?
Derudover har det at blive renlig 3 faser - først kommer hun og siger at hun har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på, dernæst kommer hun også siger når det sker "nu tisser jeg" og tilsidst, når hun at sige til lige inden ...
Det lyder umiddelbart som om at jeres datter godt kan være igang med første fase og det er super fint, det skal I være glade for og så er det vigtigt at motivere hende til at prøve at sige til, når det sker. For derefter at hjælpe hende med at nå det lige inden.
Jeg er ikke tilhænger af at man tager bleen af for hurtigt. Jeg synes det er vigtigt at give barnet en succesoplevelse med en tør ble, fremfor det nederlag det er at have våde bukser. Derfor vil jeg foreslå at man bruger buksebleer, som trækkes op og ned som et par underbukser og så indfører man faste toilettider.
Hun skal ikke spørges "skal du tisse?" for så siger hun nej og tisser 10 minutter efter ... I stedet skal hun følges på toilettet til faste tider, det vil sige der, hvor det er normalt at I også tisser. Som det første når man står op om morgenen, det sidste inden man går i seng, man tisser inden man løber ud for at lege, inden man kører op for at handle osv. her skal hun følges på toilettet som en naturlig del af hverdagen og en regel der gælder for alle "Kom vi skal lige tisse inden vi kører". :)
Hvis hun kan holde sig tør i 3 timer, så kan I godt forsøge at indføre faste toilettider og se hvad der sker. Hvis hun ikke kan det, så lyder det som om at hun skal have lidt mere tid og så må I se, hvad der sker i løbet af sommeren og hvordan det hele kan passe ind med at hun også bliver storesøster og stilles overfor nye store krav der :)
Det bedste udgangspunkt for samarbejdet er jo altid at hun selv kommer og siger, at hun gerne vil prøve at tisse på toilet eller smide bleen ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske