Svar: Renlighedstræning - nu ?

25. maj 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Claras mor

Da Clara skal være storesøster i Juli, er det vigtigt at I ikke presser hende unødigt til at blive renlig. Der kan, som du selv er inde på, godt ske tilbagefald og det er vigtigt at hun selv er helt med og klar ...

Jeg kan ikke helt ud af jeres beskrivelse gennemskue om hun levere noget på potte/toilet mere eller mindre tilfældigt fordi hun bliver sat der, eller om hun reelt begynder at have fysiologisk styr på sin vandladning og afføring.

Et godt tegn til at hun er fysiologisk parat er, at hun kan holde sig tør mindst 3 timer. Kan hun det?

Derudover har det at blive renlig 3 faser - først kommer hun og siger at hun har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på, dernæst kommer hun også siger når det sker "nu tisser jeg" og tilsidst, når hun at sige til lige inden ...

Det lyder umiddelbart som om at jeres datter godt kan være igang med første fase og det er super fint, det skal I være glade for og så er det vigtigt at motivere hende til at prøve at sige til, når det sker. For derefter at hjælpe hende med at nå det lige inden.

Jeg er ikke tilhænger af at man tager bleen af for hurtigt. Jeg synes det er vigtigt at give barnet en succesoplevelse med en tør ble, fremfor det ...

Annonce

... nederlag det er at have våde bukser. Derfor vil jeg foreslå at man bruger buksebleer, som trækkes op og ned som et par underbukser og så indfører man faste toilettider.

Hun skal ikke spørges "skal du tisse?" for så siger hun nej og tisser 10 minutter efter ... I stedet skal hun følges på toilettet til faste tider, det vil sige der, hvor det er normalt at I også tisser. Som det første når man står op om morgenen, det sidste inden man går i seng, man tisser inden man løber ud for at lege, inden man kører op for at handle osv. her skal hun følges på toilettet som en naturlig del af hverdagen og en regel der gælder for alle "Kom vi skal lige tisse inden vi kører". :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis hun kan holde sig tør i 3 timer, så kan I godt forsøge at indføre faste toilettider og se hvad der sker. Hvis hun ikke kan det, så lyder det som om at hun skal have lidt mere tid og så må I se, hvad der sker i løbet af sommeren og hvordan det hele kan passe ind med at hun også bliver storesøster og stilles overfor nye store krav der :)

Det bedste udgangspunkt for samarbejdet er jo altid at hun selv kommer og siger, at hun gerne vil prøve at tisse på toilet eller smide bleen ... :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to