Svar: Giver sig god tid med renlighed - 4 år
24. maj 2010
Alder:
4 år
Kære mor
For det første skal du undersøge om din dreng er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer. Det er fysiologisk nødvendigt at han kan dette, for overhovedet at kunne træne renlighed, så det vil være rigtig godt, hvis du i en periode kunne skifte hans ble hyppigt, for at få et indtryk af, hvorvidt han overhovedet er parat og kan holde sig tør.
Derudover synes jeg også at du skal tale lidt med ham om, hvorfor han ikke vil sidde på toilettet og hvordan han egentlig har det med det ... med den alder han har, kan han sandsynligvis godt sætte lidt ord på, hvad det handler om.
Nogle børn er bange for at sidde på et toilet, de sidder krampagtigt og holder fast i kanten for ikke at falde ned og de er også utrygge ved at tis og især afføring skyldes ud i toilettet og hvor forsvinder det hen.
Jeg går ud fra at han har et toiletbræt at sidde på og ellers skal han have det og derudover vil det være rigtig godt med en skammel forantoilettet, så han selv kan klatre op og ned ...
Det kan være en rigtig god idé at tale med ham om hvorvidt han hellere vil have en potte og meget gerne tage med ham ud og vælge en som han synes om.
Lån også bøger på biblioteket om renlighed, både om at skulle smide bleen, men også om hvordan kroppen fungerer, hvad der sker med maden vi spiser osv. ligesom du kan låne bøger der handler om afføring som f.eks. "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller Sebastian Kleins "Gæt en lort". Det kan gøre det hele lidt mere humoristisk og afslappet.
Tal med ham om hvorvidt han har lyst til at prøve at gå på toilettet og fortæl ham at du vil hjælpe ham. Det er helt okay at han ikke kan finde ud af det i starten og derfor skal han også have ble på men man kan godt have ble på og gå på toilettet også. Man behøver ikke tisse i sin ble, bare fordi man har den på.
Det er vigtigt at han får en succesoplevelse med en tør ble, fremfor det nederlag det er at have våde bukser og jeg er derfor ikke tilhænger af at bleen skal tages af ham. Jeg synes derimod at det er langt bedre at give ham faste toilettider (naturligvis aftale med ham at nu forsøger I det), så han naturligt prøver at tisse som det første, når han står op om morgenen, som det sidste inden han går i seng, ligesom han også skal prøve at tisse inden han løber ud for at lege osv.
Hele tiden fokus på at forsøge at opnår en tør ble, i stedet for at give ham nederlag med våde bukser. Er der kun små dryp i bleen, så kan den jo nogle gange stadig bruges igen - det er sværere med et par underbukser ... Så han stille og roligt motiveres til at forsøge.
Som udgangspunkt vil børn naturligt altid gøre det, som de ved gør deres forældre stolte af dem og det skal nok komme, men han skal have tid og støttes og guides :)
I børnehaven skal han naturligvis også have ble på og de skal så stadig opfordre ham til at gå på toilettet inden han løber ud for at lege, når de har spist frokost osv. Altså der også faste toilettider.
Vær også i børnehaven opmærksom på at han måske ikke synes det er særlig fedt at sidde og tisse sammen med alle de andre - det er jo ikke alle børn som synes det er sjovt - måske gør han, men måske gør han ikke og hvis han nu er en blufærdig lille dreng, så ville han måske have større succes ved at tisse for sig selv ... Bare en tanke :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske