Brev:
Giver sig god tid med renlighed - 4 år
24. maj 2010
Alder:
4 år
Giver sig god tid med renlighed - 4 år
Hej Helen.
Jeg er mor til en fantastisk dreng som er blevet fire år her i maj. Han fungerer rigtig godt socialt i børnehaven og er meget vellidt både blandt børn og personale. Nu er børnehaven begyndt at presse på for de vil gerne have at han smider bleen. Her hjemme har jeg det sidste år tilbudt ham at sidde på toilettet, men det vil han ikke. Jeg har også forsøgt ikke at give ham noget valg ved at sige at nu går vi ud og sidder på toilettet. Begge dele har affødt meget modstand med øjeblikkelig gråd, hvorefter jeg ikke har presset ham yderligere.
Det er ikke bare mangel på interesse fra min søns side for at sidde på toilettet, men decideret modstand. Jeg har i flere perioder slet ikke omtalt toilet eller bleer for ham for at fjerne focus fra netop dette. Han har altid fået lov at rende rundt uden ble på herhjemme om aftenen, men det har han efterhånden sjældent lyst til. Han siger heller ikke til når han har afføring i bleen. Når han er i bad kan han sagtens fortælle mig at nu tisser han. Når jeg så har foreslået om han ikke vil op på toilettet og sidde stopper han med at tisse. Så han kan åbenbart sagtens styrer det.
I børnehaven har vi oplevet at han for ca. et halvt års tid siden selv gik ud på badeværelset og tog sin ble af med det resultat at han tissede i bukserne. Dette er sket ca. tre gange. Det var da i det mindste en form for interesse for området. Min søn sidder indimellem, efter pres, på toilettet i børnehaven ved siden af en af sine bedste venner, dog uden at lave noget i toilettet.
Det skal nævnes at min søn har givet sig god tid med alting i sin udvikling. Han var f.eks. 7,5 måned før han ville smage på noget som helst andet end sutteflaske. Han er ret kvik, men meget observerende og lidt forsigtig.
Min plan, i samarbejde med børnehaven, var egentlig at tage bleen af ham i sidste uge, da jeg der havde et par fridage. Nu er jeg blevet i tvivl om det er det rigtige at gøre, da han viser så meget modstand imod toilettet. Måske skal han bare have lidt længere tid??? Jeg har ihvertfald svært ved bare at tage bleen fra ham når han ikke vil bruge toilettet. Hvad skal jeg gøre??? Og hvad siger jeg til børnehaven som jeg føler presser os??
Med venlig hilsen
den stolte mor til en skøn dreng.