Svar: Tip til renlighed

6. maj 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Helle

Det lyder som om at din datter er fysiologisk parat til renlighed - også hvad angår afføring. Mange børn ser afføringen som en del af sig selv og har meget svært ved at give slip og se det ryge i toilettet og her kan en potte nogle gange være en løsning, fordi afføringen så ikke forsvinder, men ligger i potten og først kommer i toilettet, når barnet kan følge med - du kan prøve at vurdere om en potte måske vil hjælpe din datter.

Du skriver: "Hun siger NEJ, når jeg spørger hende. Og jeg tror jo ikke på at presse hende. Men alligevel. Vi motiverede jo hende til at tisse, så er der ikke et eller andet vi kan gøre. Jeg synes, at alle dem der har lokket med gaver, eller insisteret ved at tage bleen fra dem og lign. har renlige børn".

Jeg tænker at jeres datter slet ikke skal spørges, for så længe du spørger og giver hende valget, så vil hun sige "Nej!" og så fortsætte med at lave i bleen. Jeg synes i stedet du skal tage hende i hånden og følge hende på toilet eller potte og så være der, motivere hende, betrygge og berolige og støtte hende i at hun sagtens kan.

Du skal give det tid og f.eks. læse en historie imens hun sidder der, så fokus ikke er på at hun skal sidde og presse, men mere på historien og så kan hun jo se om hun kan prutte lidt imens.

Du skal også opfordre hende til at prutte, når hun sidder og tisser, netop fordi det at presse en prut ud ...

Annonce

... nogle gange kan gøre at der kommer lidt afføring med og så oplever hun lige pludselig at kunne - og at det ikke var farligt, så tør hun måske igen en anden dag ... :)

Og så skal du også afdramatisere det med afføringen ved at læse bøger om emnet. Både bøger om hvordan vi fungerer, hvad der sker i kroppen med maden vi spiser og hvordan den kommer ud som afføring. Læs også bøger som "Muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller Sebastian Kleins "Gæt en lort" eller lignende, så I taler om afføring som noget sjovt og noget naturligt - så det pludselig bliver lidt spændende at se hvordan hendes egen afføring ser ud - altså på potte eller toilet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Start med at læse om emnet og begynd så at lave små aftaler med hende om at det nu er tid til at lave på toilettet. Du ved godt at det er lidt svært, men du er der og støtter hende og I kan læse en bog imens osv. og grib så chancen, når den er der og hun f.eks. siger at når I kommer hjem så vil hun "Pølse og se TV" så siger du til hende at det er superfint, så er det idag I prøver at pølse på potte/toilet.

Og så synes jeg du skal prøve at undersøge om ikke de i børnehaven har et enkelt toilet som er lukket og hvor man kan tisse med privatlivets fred, så din datter ikke er tvunget til at sidde på åbne toiletter. Det er jo helt naturligt at være lidt blufærdig :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder