Tip til renlighed

6. maj 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Tip til renlighed

Kære Helen

Jeg skriver til dig for at få et tip til at hjælpe min pige på næste 3½ år med at lave stort på toilettet. Hun har i mange måneder tisset på toilettet uden problemer og hun tisser aldrig i bukserne herhjemme. Hun tisser dog i bukserne i børnehaven, sikkert en kombination af utryghed ved de åbne toiletter og optagethed af leg. Men også der siger de, at det går bedre.

Min tanke er at hun er meget klar til at lave stort på toilettet. Hun har fuldstændig styr på hvornår det skal laves og beder altid om en ble i god tid. Dertil kommer at hun taler en del om det. Derudover kan hun jo ikke lide at ligge på puslebordet og blive skiftet. Det lugter, siger hun og der forekommer mig, at hun synes det er lidt pinligt. Hun er selvfølgelig også mere bevidst nu og virker som en både kvik og sensitiv pige.

Vi har været meget forsigtige med ikke at presse hende, så forsigtige, at jeg nu føler at vi svigter hende lidt, hvis vi ikke snart hjælper hende aktivt og bare venter på hun selv siger til eller tager initiativ.

Umiddelbart fungerer det jo fint. Hun kommer hjem fra børnehave, beder om ble og film på tv og så laver hun stort. Hun siger f.eks.: jeg vil hjem og pølse og se tv :) Da vi lever meget regelmæssigt, så fungerer det jo umiddelbart. Og hun synes det er er ...

Annonce

... ret hyggeligt og kunne sikkert blive ved med det.

Problemet opstår når vi får gæster, så vil hun ikke lave i bleen og prøver at smide folk ud - eller når vi er ude, så holder hun sig og får ondt i maven og bliver ked af det, selvom jeg siger hun godt må lave i bleen. Og hun vil heller ikke lave i bleen i børnehaven. (jeg tænker mig, at det hele kommer til at tage lang tid dernede. De har ikke helt ressourcerne til at hjælpe, så det skal komme hjemmefra, hvilket jo er fint) Endnu værre. da vi var på en uges ferie. Der ville hun slet ikke og havde totalt hård mave hele ugen. Jeg tror hun har brug for at kunne gå afsides og lave og måske opbygge et ritual der i stedet.

Problemet er så at hun siger NEJ, når jeg spørger hende. Og jeg tror jo ikke på at presse hende. Men alligevel. Vi motiverede jo hende til at tisse, så er der ikke et eller andet vi kan gøre. Jeg synes, at alle dem der har lokket med gaver, eller insiteret ved at tage bleen fra dem og lign. har renlige børn.

Vi skal snart holde 3 ugers ferie. Har du et godt konkret råd til en mere tydelig motivation af hende. Hun virker tryg på både toilet og potte. Hvis det hurtigt bliver tydeligt, at hun reagerer negativt på det, må vi jo gå tilbage til ventestrategien.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.