Brev:
Tip til renlighed
6. maj 2010
Alder:
3 år, 5 mdr.
Tip til renlighed
Kære Helen
Jeg skriver til dig for at få et tip til at hjælpe min pige på næste 3½ år med at lave stort på toilettet. Hun har i mange måneder tisset på toilettet uden problemer og hun tisser aldrig i bukserne herhjemme. Hun tisser dog i bukserne i børnehaven, sikkert en kombination af utryghed ved de åbne toiletter og optagethed af leg. Men også der siger de, at det går bedre.
Min tanke er at hun er meget klar til at lave stort på toilettet. Hun har fuldstændig styr på hvornår det skal laves og beder altid om en ble i god tid. Dertil kommer at hun taler en del om det. Derudover kan hun jo ikke lide at ligge på puslebordet og blive skiftet. Det lugter, siger hun og der forekommer mig, at hun synes det er lidt pinligt. Hun er selvfølgelig også mere bevidst nu og virker som en både kvik og sensitiv pige.
Vi har været meget forsigtige med ikke at presse hende, så forsigtige, at jeg nu føler at vi svigter hende lidt, hvis vi ikke snart hjælper hende aktivt og bare venter på hun selv siger til eller tager initiativ.
Umiddelbart fungerer det jo fint. Hun kommer hjem fra børnehave, beder om ble og film på tv og så laver hun stort. Hun siger f.eks.: jeg vil hjem og pølse og se tv :) Da vi lever meget regelmæssigt, så fungerer det jo umiddelbart. Og hun synes det er er ret hyggeligt og kunne sikkert blive ved med det.
Problemet opstår når vi får gæster, så vil hun ikke lave i bleen og prøver at smide folk ud - eller når vi er ude, så holder hun sig og får ondt i maven og bliver ked af det, selvom jeg siger hun godt må lave i bleen. Og hun vil heller ikke lave i bleen i børnehaven. (jeg tænker mig, at det hele kommer til at tage lang tid dernede. De har ikke helt ressourcerne til at hjælpe, så det skal komme hjemmefra, hvilket jo er fint) Endnu værre. da vi var på en uges ferie. Der ville hun slet ikke og havde totalt hård mave hele ugen. Jeg tror hun har brug for at kunne gå afsides og lave og måske opbygge et ritual der i stedet.
Problemet er så at hun siger NEJ, når jeg spørger hende. Og jeg tror jo ikke på at presse hende. Men alligevel. Vi motiverede jo hende til at tisse, så er der ikke et eller andet vi kan gøre. Jeg synes, at alle dem der har lokket med gaver, eller insiteret ved at tage bleen fra dem og lign. har renlige børn.
Vi skal snart holde 3 ugers ferie. Har du et godt konkret råd til en mere tydelig motivation af hende. Hun virker tryg på både toilet og potte. Hvis det hurtigt bliver tydeligt, at hun reagerer negativt på det, må vi jo gå tilbage til ventestrategien.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Helle