Svar: Lave stort og tisse på stort toilet

4. maj 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære stolte mor

Hvor er det dejligt at I er kommet godt igang med renlighedsprocessen og det er helt normalt at børn bliver renlige med vandladning før afføring, ligesom det også er helt normalt at de bliver renlige om dagen, før de er det om natten.

For mange børn opleves afføringen som en del af dem selv og de har meget svært ved at skulle give slip på afføringen og lade det komme ud i toilettet. Det hjælper nogle gange barnet med en potte, fordi de så selv kan være med til at styre, hvornår den skal tømmes, hvornår afføringen skal smides ud ... På toilettet forsvinder det bare - og hvorhen ... det er for nogle børn faktisk lidt utrygt :)

Det er vigtigt at I ikke forcerer noget, men giver det lidt tid og respekterer, at han går afsides, når han skal have afføring. I må naturligvis meget gerne prøve at motivere ham til at presse lidt på toilettet når han sidder der, så der måske sammen med en prut også kommer lidt afføring ud og han derved får en erfaring med sig om at det faktisk ikke er så farligt. Men det er vigtigt at han føler sig helt tryg og helt parat.

Jeg vil også anbefale jer at I læser nogle bøger om emnet, om det at gå på toilettet eller om at have afføring i det hele taget. Der findes en meget sød/sjov lille børnebog der hedder "Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved". Sebastian Klein har også lavet bogen "Gæt en lort" osv. og det kan give en snak om netop afføring, hvordan det ser ud osv. Du kan også læse små bøger for ham om mennesket og hvordan vi fungerer. Hvordan maden vi spiser ...

Annonce

... kommer ind i munden og videre igennem maven, tarmene osv. og ud som pølser ... Så du på den måde får talt med ham om det naturlige ved at have afføring og dermed får det hele afmystificeret lidt, får det gjort normalt :)

Med hensyn til at tisse, når man er i byen, så må du tage toiletsædet og skammel med - det kan I godt medbringe hvis I skal til familie eller venner. Hvis I skal på et offentligt toilet, så er det straks værre. Så må du prøve at sætte dig foran ham, når han sidder på toilettet og holde om ham, så han føler sig tryg og ikke tror han falder ned, så han på den måde kan tisse.

Man kan naturligvis overveje om han skal lære at stå op i sådanne situationer, men jeg synes det er for tidligt fordi han endnu ikke er renlig med sin afføring og for at blive det, er det vigtigt at han forbinder det at gå på toilettet med at han skal sidde ned ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Vær også opmærksom på at nogle biblioteker f.eks. har børnetoiletter - altså toiletter i børnestørrelse. Så prøv at undersøge, hvordan det er hvor I bor og om der er sådanne muligheder - I mange bøger ligger biblioteket jo ved eller sammen med indkøbscenter og så kan det være en fordel at bruge det ...

Og ellers så er det måske det lille skub der skal til - at der netop ikke er anden mulighed end det toilet der er og skal man så skal man jo. Så måske vil han acceptere det og pludselig overvinde sig selv og få masser af ros og en succesoplevelse ved at han faktisk kunne selvom I ikke var hjemme. Sejt! :)

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.