Svar: Lave stort og tisse på stort toilet
4. maj 2010
Alder:
3 år, 9 mdr.
Kære stolte mor
Hvor er det dejligt at I er kommet godt igang med renlighedsprocessen og det er helt normalt at børn bliver renlige med vandladning før afføring, ligesom det også er helt normalt at de bliver renlige om dagen, før de er det om natten.
For mange børn opleves afføringen som en del af dem selv og de har meget svært ved at skulle give slip på afføringen og lade det komme ud i toilettet. Det hjælper nogle gange barnet med en potte, fordi de så selv kan være med til at styre, hvornår den skal tømmes, hvornår afføringen skal smides ud ... På toilettet forsvinder det bare - og hvorhen ... det er for nogle børn faktisk lidt utrygt :)
Det er vigtigt at I ikke forcerer noget, men giver det lidt tid og respekterer, at han går afsides, når han skal have afføring. I må naturligvis meget gerne prøve at motivere ham til at presse lidt på toilettet når han sidder der, så der måske sammen med en prut også kommer lidt afføring ud og han derved får en erfaring med sig om at det faktisk ikke er så farligt. Men det er vigtigt at han føler sig helt tryg og helt parat.
Jeg vil også anbefale jer at I læser nogle bøger om emnet, om det at gå på toilettet eller om at have afføring i det hele taget. Der findes en meget sød/sjov lille børnebog der hedder "Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved". Sebastian Klein har også lavet bogen "Gæt en lort" osv. og det kan give en snak om netop afføring, hvordan det ser ud osv. Du kan også læse små bøger for ham om mennesket og hvordan vi fungerer. Hvordan maden vi spiser kommer ind i munden og videre igennem maven, tarmene osv. og ud som pølser ... Så du på den måde får talt med ham om det naturlige ved at have afføring og dermed får det hele afmystificeret lidt, får det gjort normalt :)
Med hensyn til at tisse, når man er i byen, så må du tage toiletsædet og skammel med - det kan I godt medbringe hvis I skal til familie eller venner. Hvis I skal på et offentligt toilet, så er det straks værre. Så må du prøve at sætte dig foran ham, når han sidder på toilettet og holde om ham, så han føler sig tryg og ikke tror han falder ned, så han på den måde kan tisse.
Man kan naturligvis overveje om han skal lære at stå op i sådanne situationer, men jeg synes det er for tidligt fordi han endnu ikke er renlig med sin afføring og for at blive det, er det vigtigt at han forbinder det at gå på toilettet med at han skal sidde ned ...
Vær også opmærksom på at nogle biblioteker f.eks. har børnetoiletter - altså toiletter i børnestørrelse. Så prøv at undersøge, hvordan det er hvor I bor og om der er sådanne muligheder - I mange bøger ligger biblioteket jo ved eller sammen med indkøbscenter og så kan det være en fordel at bruge det ...
Og ellers så er det måske det lille skub der skal til - at der netop ikke er anden mulighed end det toilet der er og skal man så skal man jo. Så måske vil han acceptere det og pludselig overvinde sig selv og få masser af ros og en succesoplevelse ved at han faktisk kunne selvom I ikke var hjemme. Sejt! :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske