Svar: Afførrings konsistens
19. april 2010
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære mor
Børns afføring variere meget efter hvad barnet indtager af mad. Især store mængder fibre, frugt eller hvis barnets indtag af fedt af for lille kan afføringen ændre udseende og konsistens.
Med den alder din dreng har bør afføringen være nogenlunde fast formet og ikke være som grød. Din dreng kan dog sagtens godt have en lidt grødet og klæg afføring, fordi han lige den dag har spist lidt anderledes end han plejer eller måske har fået en maveinfektion eller andet, som naturligt vil kunne ses på afføringen.
Han afføring må naturligvis ikke være så tynd og grødet at han ikke kan holde på den, den må ikke bare 'løbe ud af ham'. Modsat skal den heller ikke være så hård, at han får ondt, når han skal af med den - men normalt vil afføringen være mere fast formet i denne alder ...
Du skriver at han altid har haft afføring der så sådan ud ... tja, måske er det bare sådan han er og det kan være okay. Du kan evt. drøfte det med lægen. Ellers så skulle du måske overveje om hans kost skal sammensættes lidt anderledes - og med tanke på at han jo skal igang med at slippe sin ble og kunne kontrollere både vandladning og afføring :)
Vær opmærksom på at han ikke skal indtage meget store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt groft brød. Han skal stadig have fibre, men prøv f.eks. at koge eller svitse grøntsager mere end at give ham råkost. Forsøg med fiberholdigt brød uden hele kerner.
Sørg for at han så vidt muligt slukker tørsten i vand og ikke drikker for meget juice eller saft. Ligesom han ikke bør spise meget store mængder frugt og bær
Hold også indtaget af sukker nede - ikke noget slik :)
Sørg for at han stadig får lidt fedt i sin mad, giv ham de lidt federe ostetyper, giv ham sovs, dressinger osv. til maden I spiser i dagligdagen, smør på brøddet osv.
Og så vær opmærksom på at han skal tygge sin mad tilstrækkeligt, der skal være tid nok til at spise og maden skal ikke sluges :)
Se om nogle af disse ændringer måske kan hjælpe lidt hos jer.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske