Svar: Renlighedstræning - 3 år, 8 mdr.
12. april 2010
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære DM
Det er altid bedst at træne renlighed, hvis både mor og barn er enige om det, det er vigtigt at samarbejde og ikke presse ham til noget, han tydeligvis ikke viser interesse eller behov for ...
Modsat sker der naturligvis ikke noget ved at prøve at tale med ham om at han skal til at gå på toilettet nu og også prøve at opfordre ham til at prøve at sidde der, bare for at se hvordan han reagerer. Hvis han går helt i baglås, så glem det, så er han ikke parat, men hvis han synes det virker sjovt at prøve, så gør det. Så vil det være helt fint at forsøge med lidt faste toilettider og ligeså få markeret at nu er I så nået dertil i hans liv ... Fuldstændig ligesom man jo også skal lære at smøre sit brød selv, køre på en cykel osv. Man skal ikke presse sine børn til noget de ikke er parate til, men man kan godt stille og roligt forsøge at gøre opmærksom på at de nu skal lære nye ting og så håbe at de tager imod det på en god måde og gerne vil forsøge sig ...
Hvorvidt I skal forsøge at træne renlighed med begge drenge samtidig kan diskuteres ... Det kan være problematisk hvis lillebror bliver renlig først, fordi det måske vil virke som et nederlag for den ældste, som vil føle sig unødigt presset. Modsat, kan det jo også være at det netop er motivationen, at hvis lillebror kan så vil den ældste i hvert fald også kunne og igen - der er ingen faste regler - det lyder som om at I her er nødt til at forsøge jer lidt frem og se hvad der mon kan fungere bedst i jeres familie.
Nogle børn bliver jo fint renlige i en alder af 2½ år, andre er 3½ før det lykkes og søskende er naturligvis forskellige. Som udgangspunkt skal man naturligvis følge det enkelte barn og de signaler barnet sender.
Årstiden taler for at prøve, det er fint her til sommer at kunne være i haven uden ble og bare et par badebukser eller lignende og det kan her være naturligt at lade dem begge få fornemmelsen for tissetrang, vandladning og toilet eller pottetræning - så måske vil det komme helt naturligt at de begge to skal prøve. Det kan sagtens være et forsøg værd og så må I se hvad der sker, hvad tiden bringer.
Håber du kan bruge disse overvejelser lidt videre :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske