Svar: Renlighedstræning - 3 år, 8 mdr.

12. april 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære DM

Det er altid bedst at træne renlighed, hvis både mor og barn er enige om det, det er vigtigt at samarbejde og ikke presse ham til noget, han tydeligvis ikke viser interesse eller behov for ...

Modsat sker der naturligvis ikke noget ved at prøve at tale med ham om at han skal til at gå på toilettet nu og også prøve at opfordre ham til at prøve at sidde der, bare for at se hvordan han reagerer. Hvis han går helt i baglås, så glem det, så er han ikke parat, men hvis han synes det virker sjovt at prøve, så gør det. Så vil det være helt fint at forsøge med lidt faste toilettider og ligeså få markeret at nu er I så nået dertil i hans liv ... Fuldstændig ligesom man jo også skal lære at smøre sit brød selv, køre på en cykel osv. Man skal ikke presse sine børn til noget de ikke er parate til, men man kan godt stille og roligt forsøge at gøre opmærksom på at de nu skal lære nye ting og så håbe at de tager imod det på en god måde og gerne vil forsøge sig ...

Hvorvidt I skal forsøge at træne renlighed med begge drenge samtidig kan diskuteres ... Det kan være problematisk hvis ...

Annonce

... lillebror bliver renlig først, fordi det måske vil virke som et nederlag for den ældste, som vil føle sig unødigt presset. Modsat, kan det jo også være at det netop er motivationen, at hvis lillebror kan så vil den ældste i hvert fald også kunne og igen - der er ingen faste regler - det lyder som om at I her er nødt til at forsøge jer lidt frem og se hvad der mon kan fungere bedst i jeres familie.

Nogle børn bliver jo fint renlige i en alder af 2½ år, andre er 3½ før det lykkes og søskende er naturligvis forskellige. Som udgangspunkt skal man naturligvis følge det enkelte barn og de signaler barnet sender.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Årstiden taler for at prøve, det er fint her til sommer at kunne være i haven uden ble og bare et par badebukser eller lignende og det kan her være naturligt at lade dem begge få fornemmelsen for tissetrang, vandladning og toilet eller pottetræning - så måske vil det komme helt naturligt at de begge to skal prøve. Det kan sagtens være et forsøg værd og så må I se hvad der sker, hvad tiden bringer.

Håber du kan bruge disse overvejelser lidt videre :)

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far