Svar: Manglende renlighed 5 år
17. juni 2004
Alder:
5 år
Når et barn går fra at have været renlig til pludselig ikke længere at være det, så ligger der ofte en mere psykologisk grund bag.
Man skal naturligvis altid sikre sig at barnet ikke af fysiologisk årsager ikke kan holde på sin afføring og vandladning, men som du beskriver din søn så virker han meget bevidst om, hvad han gør.
Som de har sagt i børnehaven at det en god idé at forsøge ikke at lade sig mærke med det, men der er også andre ting, du må overveje.
Er der sket nogle ændringer i hans liv eller stiller du for store krav til ham, så han har behov for at gøre sig lille?
Det er jo en måde at få opmærksomhed på, og jeg tror det er meget vigtigt at du forsøger at lytte til, hvad han fortæller dig. I en alder af 5 år, kan han godt beskrive hvad der rører sig i ham. Han vil ikke selv kæde det sammen med sin renlighed, men det kan hjælpe dig til at gennemskue, hvad det drejer sig om, at få ham til at sætte ord på, hvordan han egentlig har det.
Hvad siger han f.eks. om sig selv? Det kan være at han ikke kan finde ud af nogen ting, at han er tyk, eller dum. Ting han siger for at blive bekræftet i at han er dejlig som han er. Det kan her være en god idé at du åbent fortæller ham, hvor glad du er for ham, hvor glad du er for at han hjælper til og på den måde får styrket hans selvværd.
Det er også en god idé at lade ham vide, at du godt forstår at noget kan være svært, for sådan er det nogen gange, men at du gerne vil hjælpe ham og at det er vigtigt at han kommer og fortæller dig, når noget går ham på. Det er så også vigtigt at du tror på ham og støtter ham og ikke kommer med for mange beskyldninger som 'hvad har du selv gjort' osv.
Er I begyndt at tale om skole, om alt det man skal kunne, når man starter der? Måske føler han sig ikke god nok, eller er utryg ved situationen, hvorfor han ubevidst forsøger at gøre sig lille.
Udover at tage en snak med ham, for at finde ud af hvad der rører sig i ham, og at fokuserer på en styrkelse af hans selvværd, vil du kunne ringe til sundhedsplejersken i din kommune. Hun vil bedre kunne rådgive dig, da I sammen kan få en snak om hvad der ellers rører sig i hverdagen og hvordan I tackler forskellige situationer.
Du skriver at du er alene med ham. Jg kender ikke til jeres situation og forholdet imellem dig og drengens far, men måske ligger der også noget gemt her?
Jeg ønsker dig fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske