Svar: Af med ble?
4. marts 2010
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Mor til to
Min umiddelbare tanke er at I skal vente til årstiden kan arbejde lidt for jer - ligeså snart det bliver varmt nok, så skal I prøve at tage bleen af jeres dreng og lade ham rende rundt i et par badebukser i haven. Det vil være godt, fordi det vil gøre ham opmærksom på hvad der sker og give ham fornemmelsen af at have både "tissetrang" og "afføringstrang". Lige nu lyder det som om at det er mere eller mindre tilfældigt, når det lykkes at ramme tidspunktet og det handler sandsynligvis om at han endnu ikke helt har fornemmelsen for hvordan det føles 'når man skal' :)
Til sommer vil han for det første være det ældre, der er mere ro på hjemme hos jer. Han har været udsat for en del stress det sidste år og det er helt naturligt at han har brug for lidt ekstra tid, inden han er klar til renlighed. Det er rigtig fint at han en gang imellem sidder på toilettet, som en fast rutine f.eks. inden han skal i seng om aftenen. Hvis du samtidig også kan gå på toilettet og dermed direkte vise ham "vi tisser inden vi skal sove", så vil det være rigtig godt. Han skal have fornemmelsen af at det her er noget I alle gør, sådan er det bare.
Det er vigtigt ikke at presse ham unødigt og når det bliver varmt nok vil det være fint at tage bleen af ham. Simpelthen fordi han får fornemmelsen af hvad det drejer sig om - det kan både ses og mærkes. Så når du ser det, så siger "hov skat, kom lad os skynde os ind til toilettet, løb-løb-løb" og laver lidt sjov ud af det, det må ikke virke vredt eller som om at han har gjort noget forkert. Og så siger du "næste gang, så skal du sige til så hurtigt som muligt, så prøver vi om vi kan nå det". Altså anerkende at han nu ved, hvad det er og på en sjov og positiv måde få ham til at sige til i godnok tid. Selvom han når at dryppe lidt på vejen, så pyt med det - kommer der lidt i toilettet eller på potten, så var det jo super, så nåede i det jo, næste gang prøver I så bare at nå det lidt før :)
Når I når toilettet er det vigtigt at han sidder ned, også selvom nogle drenge synes det er sjovt at stå op som far gør ... Det er vigtigt at han i starten sidder :)
Så ro på, lidt mere tid skal han have. Rigtig meget held og lykke med jeres sommerprojekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske