Svar: Af med ble?

4. marts 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Mor til to

Min umiddelbare tanke er at I skal vente til årstiden kan arbejde lidt for jer - ligeså snart det bliver varmt nok, så skal I prøve at tage bleen af jeres dreng og lade ham rende rundt i et par badebukser i haven. Det vil være godt, fordi det vil gøre ham opmærksom på hvad der sker og give ham fornemmelsen af at have både "tissetrang" og "afføringstrang". Lige nu lyder det som om at det er mere eller mindre tilfældigt, når det lykkes at ramme tidspunktet og det handler sandsynligvis om at han endnu ikke helt har fornemmelsen for hvordan det føles 'når man skal' :)

Til sommer vil han for det første være det ældre, der er mere ro på hjemme hos jer. Han har været udsat for en del stress det sidste år og det er helt naturligt at han har brug for lidt ekstra tid, inden han er klar til renlighed. Det er rigtig fint at han en gang imellem sidder på toilettet, som en fast rutine f.eks. inden han skal i seng om aftenen. Hvis du samtidig også kan gå på toilettet og dermed direkte vise ham "vi tisser inden vi skal sove", så vil det være rigtig godt. Han skal have fornemmelsen af at ...

Annonce

... det her er noget I alle gør, sådan er det bare.

Det er vigtigt ikke at presse ham unødigt og når det bliver varmt nok vil det være fint at tage bleen af ham. Simpelthen fordi han får fornemmelsen af hvad det drejer sig om - det kan både ses og mærkes. Så når du ser det, så siger "hov skat, kom lad os skynde os ind til toilettet, løb-løb-løb" og laver lidt sjov ud af det, det må ikke virke vredt eller som om at han har gjort noget forkert. Og så siger du "næste gang, så skal du sige til så hurtigt som muligt, så prøver vi om vi kan nå det". Altså anerkende at han nu ved, hvad det er og på en sjov og positiv måde få ham til at sige til i godnok tid. Selvom han når at dryppe lidt på vejen, så pyt med det - kommer der lidt i toilettet eller på potten, så var det jo super, så nåede i det jo, næste gang prøver I så bare at nå det lidt før :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når I når toilettet er det vigtigt at han sidder ned, også selvom nogle drenge synes det er sjovt at stå op som far gør ... Det er vigtigt at han i starten sidder :)

Så ro på, lidt mere tid skal han have. Rigtig meget held og lykke med jeres sommerprojekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet