Svar: Manglende afføring og mavesmerter
9. februar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Jette
Børn der får mme har oftere problemer med hård mave end børn der ammes. Det kan være en fordel at tilbyde barnet syrnet mme eller mme med hydrolycerede proteiner, som Nutramigen eller Profylac, - men også NAN H.A. kunne her være en mulighed. Det smager bedre end Nutramigen og så er det billigere ...
Det vil ofte være en god idé at variere barnets indtag af skemad, så man derigennem forsøger at holde maven igang naturligt. Det betyder at det er bedre at give lidt og tit end få og store mængder - det giver variation og giver samtidig plads til mere væske i maven. Forstoppelse kan nemlig også skyldes at barnet ikke drikker nok.
Det er også vigtigt at hjælpe barnet til at bruge sig selv motorisk - immobilitet, hvis barnet ligger meget stille, vil ikke være positivt for tarmperistaltikken (tarmbevægelserne). Så jo mere I kan cykle med hans ben, hjælpe ham med at trille omkring og bruge sig selv, jo bedre vil det være for hans mave.
Også lidt mavemassage og et lunt bad, som får ham til at slappe af, kan være en rigtig god idé :)
Laktulose er det man normalt anbefaler til børn og man må som tommelfingerregel give 1ml pr kg barnet vejer. Det vil sige at hvis jeres dreng vejer 7 kg, så må han altså få 7ml dagligt. For nogen fungerer det bedst at give det hele på en gang, for de fleste er det dog en god idé at dele dosis over to, så han får 3½ ml morgen og aften. Han må altså gerne få mere end I giver ham nu og det er vigtigt at give ham nok til at maven fungerer.
Så længe I holder jer under 10ml dagligt, så synes jeg ikke der er problemer i at skrue ham lidt op. I takt med at maven begynder at virke, så skruer I ned, sikrer jer variation og små måltider, at han får væske nok, bliver mobiliseret osv. også indtaget af laktulose tilpasses så hans behov, så maven fungerer bedst muligt.
Laktulose bør gives direkte i munden eller sammen med en skefuld frugtmos og ikke i flaske. Der er en risiko for at det vil sidde på indersiden af flasken, hvis han får det på den måde og dermed ikke får glæde af det.
Med hensyn til Movicol, så er det et forholdsvist nyt produkt og det skal ordineres af lægen. Det bruges meget på børneafdelingerne, men ikke så meget af de privat praktiserende læger endnu. Movicol er i familie med laktulose og virker ved at blødgøre afføringen i tarmen. Det påvirker derfor ikke tarmbevægelserne og problemer med afhængighed har jeg ikke hørt om hos børn, hverken med laktulose eller Movicol.
Det kræver en indviduel lægelig vurdering, at finde ud af om barnet skal have det ene eller det andet. De mave-tarm læger, som jeg har talt med har ikke umiddelbart problemer med at give børnene hverken laktulose eller movicol. Det vigtigste er at holde gang i børnenes maver, da det har enormt stor indflydelse på deres velbefindende og dermed deres trivsel og udvikling.
Som sagt bruges movicol på mange børneafdelinger efterhånden og det er ifølge lægerne et rigtig godt præparat. Man er lidt påpasselig med at give Movicol til børn under 6 måneder, fordi det indeholder elektrolytter som skal udskilles via barnets nyrer - men igen, hvis man oplever at effekten af laktulose ikke er der, så vil det normalt være relevant at forsøge med movicol. Igen skal gentages, at det skal lægeordineres :)
Movicol gives som pulver opblandet i vand og vil derfor godt kunne gives af en sutteflaske. Til de børn der har svært ved at drikke væske nok, vil man også kunne drysse pulveret på mad - men igen, hvis barnet har svært ved at drikke nok, så er det måske årsagen til forstoppelsen og så er løsningen måske ikke at give afføringsmiddel med i stedet arbejde på at få barnet til at drikke mere ...
Så med hensyn til dit spørgsmål om hvornår du kan kræve at der bliver ledt efter en årsag - ja så kan årsagen altså meget vel hænge sammen med at din dreng får mme, at han ikke drikker helt nok, at han skal mobiliseres mere og at maven skal reguleres naturligt via den mad du tilbyder ham. Det er meget sjældent at der skulle være fysiologiske problemer, som kræver ekstra udredning. Hvis du mener at der er tale om noget sådan, så kan du naturligvis til enhver tid bede din læge om at undersøge din dreng ekstra og evt. henvise videre.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske