Svar: Renlighed - nu eller?

1. februar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Maria

Jeg tror desværre det er lidt for optimistisk at arbejde på renlighed nu, jeg synes du skal vente til det bliver sommer og pigerne kan løbe rundt i små bikinitrusser og finde ud af, hvad der rent faktisk sker, når de tisser ... Det er vigtigt at de får lidt fornemmelse for hvordan de egentlig fungerer, hvad tissetrang er og at der 'kommer noget ud af dem' og det vil de naturligt få lidt fornemmelse for, når de bliver sommer, varmt og vejret er til det :)

Når tiden er til det, så vil det være en rigtig god idé at indføre små faste rutiner omkring det at komme på toilettet. Det er nogle faste regler for hvornår man tisser. Det er f.eks. naturligt at man tisser når man står op om morgenen og også inden man går i seng om aften. Vi tisser også inden vi kører ud for at handle og inden vi går i haven for at lege osv.

Pigerne skal ikke spørges om de skal tisse, for så siger de ganske givet nej og tisser ...

Annonce

... på 10 minutter efter. Det er i stedet vigtigt at du tager dem i hånden siger "kom vi går lige ud og tisser" og så gør man det, som en helt naturlig ting. Simpelthen fordi alle tisser inden man kører op for at handle.

Når de så begynder at kunne holde sig og få fornemmelsen af hvad det handler om, når bleen begynder at være tør og de rent faktisk tisser på wc, så kan man begynde at tage bleen af dem, men ikke før.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

At I får en lille baby i maj, vil naturligvis godt kunne sætte det hele lidt tilbage, så du må se hvad tiden bringer. Det ændrer dog ikke på at de stadig godt kan være parate og det vil være rigtig fint at træne renlighed i juli måned og det at du er hjemme på barsel giver måske netop det ekstra overskud der skal til for lige at holde øje og støtte dem lidt ekstra - selvom du naturligvis få nok at se til med 3 små i huset :)

Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder