Svar: Renlighed - nu eller?
1. februar 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Maria
Jeg tror desværre det er lidt for optimistisk at arbejde på renlighed nu, jeg synes du skal vente til det bliver sommer og pigerne kan løbe rundt i små bikinitrusser og finde ud af, hvad der rent faktisk sker, når de tisser ... Det er vigtigt at de får lidt fornemmelse for hvordan de egentlig fungerer, hvad tissetrang er og at der 'kommer noget ud af dem' og det vil de naturligt få lidt fornemmelse for, når de bliver sommer, varmt og vejret er til det :)
Når tiden er til det, så vil det være en rigtig god idé at indføre små faste rutiner omkring det at komme på toilettet. Det er nogle faste regler for hvornår man tisser. Det er f.eks. naturligt at man tisser når man står op om morgenen og også inden man går i seng om aften. Vi tisser også inden vi kører ud for at handle og inden vi går i haven for at lege osv.
Pigerne skal ikke spørges om de skal tisse, for så siger de ganske givet nej og tisser på 10 minutter efter. Det er i stedet vigtigt at du tager dem i hånden siger "kom vi går lige ud og tisser" og så gør man det, som en helt naturlig ting. Simpelthen fordi alle tisser inden man kører op for at handle.
Når de så begynder at kunne holde sig og få fornemmelsen af hvad det handler om, når bleen begynder at være tør og de rent faktisk tisser på wc, så kan man begynde at tage bleen af dem, men ikke før.
At I får en lille baby i maj, vil naturligvis godt kunne sætte det hele lidt tilbage, så du må se hvad tiden bringer. Det ændrer dog ikke på at de stadig godt kan være parate og det vil være rigtig fint at træne renlighed i juli måned og det at du er hjemme på barsel giver måske netop det ekstra overskud der skal til for lige at holde øje og støtte dem lidt ekstra - selvom du naturligvis få nok at se til med 3 små i huset :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske