Brev:
Renlighed - nu eller?
1. februar 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Renlighed - nu eller?
Kære Helen
Mine tvillingepiger er nu 2½ år. Mit spørgsmål handler om det at smide bleen - i første omgang om dagen.
Stort set siden de fyldte 2 år har de syntes det er sjovt/interessant at sidde på toilettet. Vi har et børnetoiletsæde og det fungerer fint. De siger selv når de gerne vil tisse på toilettet, men sjældent kommer der dog noget med ud. De sidder der bare lidt, tørrer med papiret, vasker fingrene - og det er sådan set også fint.
De siger til os, når de laver lort i bleen. Jeg spørger dem som regel, om de vil sidde på toilettet og gøre det, men det vil de ikke.
Mit spørgsmål går på, at de sidste 3 måneder har de mistet interessen for at sidde på toilettet. De spørger meget sjældent - og jeg er i tvivl om jeg så skal presse på, indføre faste tider, eller om det simpelthen er for tidligt. Jeg mener som udgangspunkt, at det hele skal foregå ud fra frivillighedens princip. Jeg ved, at de også sidder på toilettet i vuggestuen, når de selv beder om det - men ved ikke helt, hvor tit det er.
Vi får en lille ny baby midt i maj. Mit håb var egentlig, at de kunne nærme sig at være blefri om dagen til den tid - men måske er det for optimistisk?
Hvad tænker du?
Venlig hilsen
Maria