Svar: Afføring sent om aftenen
9. januar 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Tine
Hvis jeres dreng vægrer sig mod at sove fordi han er utryg, vågner af en ond drøm eller lignende, så skal I naturligvis tage ham op og give ham den ro og tryghed der er nødvendig. Men hvis han ikke kan sove, fordi han har uro i maven og skal af med afføring, så er det en rigtig god idé at se på hans kost i løbet af dagen.
Du fortæller at han ofte har løs afføring og ofte har afføring 3-4 gange dagligt. Det er naturligvis godt at hans mave fungerer, men det er uhensigtsmæssigt hvis der er så meget gang i maven, at de ødelægger ellers gode søvnvaner.
Toddlers Diarrhea er en fælles betegnelse for diarré hos småbørn, det ses mest hos børn i 1-2½ års alderen, men kan også ses hos børn helt ned i 6 måneders alderen og helt op til 4 års alderen. Der er tale om en kronisk tilstand og man bruger betegnelsen Toddlers Diarrhea eller tumlingediarre, når alle mulige forskellige årsager til diarre er udelukket.
Det vil sige at man skal undersøge barnet for infektioner (afføringsprøver), mad-intolerance og fødevareallergi og også tarmsygdomme skal være udelukket inden man kan tale om Toddlers Diarrhea.
Toddlers Diarrhea opstår ofte fordi barnets indtagelse af mad er sammensat forkert - ihvert fald kan man gøre meget, ved at medtænke, hvilke fødevarer man giver sit barn og i hvor stor en mængde.
Du skal være opmærksom på:
- Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt groft brød.
- Indtagelse af juice eller store mængder frugt og bær
- Indtagelse af søde ting som slik
- Indtagelse af fedtfattig kost
- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt
Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at bibeholde en vis mængde fedt i maden - altså fortsætte med at bruge en smørklat i havregrøden om morgenen, evt. tilbyde din dreng sødmælk i stedet for letmælk i en periode og også medtænke smør på brødet, sovs osv.
Det kan også være en god idé at du i en periode forsøger at få ham til at spise lidt kogte grøntsager og ikke giver ham alt for meget rå-kost. Det vil også være godt at tilbyde ham fiberholdigt brød, men brød uden hele kerner, for at lette optagelsen.
Han må naturligvis gerne få frugt hver dag, men ikke i store mængder og det kan f.eks. være en god idé at give ham banan og også lidt evne æbler på f.eks. tykmælk om eftermiddagen.
Giv ham ikke slik, saftevand og lignende søde sager.
Jeg siger ikke at jeres dreng har toddlers diarrhea, men det kunne godt lyde som om at I måske skulle prøve at ændre lidt på hans kostsammensætning simpelthen for at styre hans afføring lidt mere - på den måde kunne I måske undgå at han skal have afføring sen aften og nat :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske