Svar: Afføring sent om aftenen

9. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Tine

Hvis jeres dreng vægrer sig mod at sove fordi han er utryg, vågner af en ond drøm eller lignende, så skal I naturligvis tage ham op og give ham den ro og tryghed der er nødvendig. Men hvis han ikke kan sove, fordi han har uro i maven og skal af med afføring, så er det en rigtig god idé at se på hans kost i løbet af dagen.

Du fortæller at han ofte har løs afføring og ofte har afføring 3-4 gange dagligt. Det er naturligvis godt at hans mave fungerer, men det er uhensigtsmæssigt hvis der er så meget gang i maven, at de ødelægger ellers gode søvnvaner.

Toddlers Diarrhea er en fælles betegnelse for diarré hos småbørn, det ses mest hos børn i 1-2½ års alderen, men kan også ses hos børn helt ned i 6 måneders alderen og helt op til 4 års alderen. Der er tale om en kronisk tilstand og man bruger betegnelsen Toddlers Diarrhea eller tumlingediarre, når alle mulige forskellige årsager til diarre er udelukket.

Det vil sige at man skal undersøge barnet for infektioner (afføringsprøver), mad-intolerance og fødevareallergi og også tarmsygdomme skal være udelukket inden man kan tale om Toddlers Diarrhea.

Toddlers Diarrhea opstår ofte fordi barnets indtagelse af mad er sammensat forkert - ihvert fald kan man gøre meget, ved at medtænke, hvilke fødevarer man giver sit barn og i hvor stor en mængde.

Du skal være opmærksom på:

- ...

Annonce

... Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt groft brød.

- Indtagelse af juice eller store mængder frugt og bær

- Indtagelse af søde ting som slik

- Indtagelse af fedtfattig kost

- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at bibeholde en vis mængde fedt i maden - altså fortsætte med at bruge en smørklat i havregrøden om morgenen, evt. tilbyde din dreng sødmælk i stedet for letmælk i en periode og også medtænke smør på brødet, sovs osv.

Det kan også være en god idé at du i en periode forsøger at få ham til at spise lidt kogte grøntsager og ikke giver ham alt for meget rå-kost. Det vil også være godt at tilbyde ham fiberholdigt brød, men brød uden hele kerner, for at lette optagelsen.

Han må naturligvis gerne få frugt hver dag, men ikke i store mængder og det kan f.eks. være en god idé at give ham banan og også lidt evne æbler på f.eks. tykmælk om eftermiddagen.

Giv ham ikke slik, saftevand og lignende søde sager.

Jeg siger ikke at jeres dreng har toddlers diarrhea, men det kunne godt lyde som om at I måske skulle prøve at ændre lidt på hans kostsammensætning simpelthen for at styre hans afføring lidt mere - på den måde kunne I måske undgå at han skal have afføring sen aften og nat :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os