Svar: Lave stort på toilettet

8. januar 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære T

Har jeres datter et toiletsæde at sidde på og har hun en skammel foran toilettet, så hun kan kravle op, sætte sig og være sikker på ikke at falde ned?

Som I beskriver det, at hun faktisk har sagt at hun gerne vil, men samtidig virker helt febrilsk, når hun så endelig sidder der, kunne godt tyde på at hun ikke bryder sig om at sidde højt. Her hjælper netop bræt og skammel.

I må også gerne sætte jer foran hende, lægge jeres hænder på hendes knæ og vise hende at I er der, berolige og betrygge "Nu sidder du ligeså fint der, jeg passer på dig, der sker ikke noget". Selvom hun kan tisse der uden problemer, så vil det at skulle presse for at få afføringen ud gøre at hun skal spænde kroppen på en anden måde, balancen skal være lidt anderledes og det er måske det hun har svært ved.

Prøv også når hun sidder der for at tisse at bede hende om at "prutte". Netop det at skulle presse en prut ud kan nogle gange gøre at der kommer lidt afføring med og kan man så vise hende bagefter, at der faktisk ligger lidt afføring i toilettet, så lykkes det jo og så var det faktisk ikke så slemt.

Jeg vil også foreslå jer at undersøge om der et sted i byen er et lille toilet. De har det tit i børnehaven, men også nogle gange på biblioteket. Der findes altså nogle stedet børnetoiletter, hvor hun kan sidde på et rigtigt toilet og stadig have fuldstændig kontrol over situationen. Det skal naturligvis ikke være sådan, at hun så pludselig kun vil lave afføring på biblioteket ... :) Men det kan være springbrættet til at kunne, når hun mærker at det går fint på et børnetoilet, så kan hun ...

Annonce

... også på et voksen toilet, det er faktisk slet ikke så farligt. Det er jo den hurdle hun skal over.

Det er rigtigt at flytning og det at skulle vende sig til et nyt hjem, evt. ny institution osv. ikke er befordrende for at træne renlighed, faktisk anbefales det normalt at man ikke ændrer på andre større ting samtidig med at man træner renlighed og at flytte er jo en stor omvæltning. Modsat må man også sige at jeres datter jo et eller andet sted selv har ytret ønske om at komme af med bleen og virker motiveret for det. Man kan dog ikke gå ud fra at hun i kraft af sin alder ved hvad det indebærer og at "jeg vil gerne gå på toilettet, når vi flytter i det nye hus" er således ikke udtryk for at hun reelt har ment dette eller helt forstået den aftale :)

Så det er naturligvis en balance hvor I er nødt til at anerkende hendes behov for tryghed lige nu og måske behov for at vente et par måneder inden I forsøger igen. Og så naturligvis holde fast i at når hun kan tisse på toilettet og ikke længere går med ble, så kan hun naturligvis også have afføring på toilettet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Så lige nu er det for mig at se et spørgsmål om at gøre hende tryg ved toilettet netop ved at bruge bræt og skammel og så samtidig forsøge at få hende til at komme af med lidt afføring, når hun sidder der og tisser, så hun nærmest uden at bemærke det selv, faktisk gør det ...

Og dur dette så ikke eller gør I allerede disse ting, så synes jeg I skal give hende en pause og tro på at det kommer, når der er faldet lidt mere ro over hele situationen.

Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie