Brev:
Lave stort på toilettet
8. januar 2010
Alder:
3 år, 6 mdr.
Lave stort på toilettet
Hej Helen,
Godt nytår.
Så har jeg lige et spørgsmål angående vores store datter på 3½ år.
Hun har gennem længere tid (6-8 mdr) ikke brugt ble om dagen, kun når hun skulle lave stort. Vi har haft snakket med hende om at lave pølser på toilettet og det vil hun bare ikke! Hun er en pige der er fuldt bevidst om at skulle lave pølser og har bedt om en ble når hun skulle.
Hun vil utroligt gerne snakke om tingene og hvad der sker inde i hende med maden, og det har vi snakket med hende om og set i bøger.
Vi er lige flyttet og hun har holdt på at når vi flyttede ville hun lave pølser på toilettet og ikke i bleen, men vores forsøg på at fjerne bleen har bare medført flere daglige uheld. (hendes afføring er normal af konsistens og rimeligt på faste tidspunkter morgen og/eller eftermiddag)
Hvis jeg kan se at hun går og tripper og slår prutter, tilbyder jeg hende at komme på toilettet, men hun nægter. Jeg har forsøgt at snakke med hende om hvorfor hun ikke vil gå på toilettet og få hende til at sætte ord på, hvilket hun normalt er god til, men hun siger bare "jeg vil bare ikke". Hun har endda en aften lagt sig til at sove med pølser i hendes natble uden at sige det, hvilket bekymrer mig. Hvis jeg alligevel har taget hende på toilettet virker hun nærmest lidt frebilsk og kan ikke komme hurtigt nok ned.
Vi har sagt til hende at det kræver øvelse og at det er svært at lære, men at uheld bare er lige som dengang hun skulle lære at tisse på toilettet. Vi har tilbudt at gå med hende, lade hende få fred, bruge potte, lægge papir i toilettet osv.
Har du nogle gode råd hvordan vi kommer videre? Eller skal vi blot regne med at det er en periode vi lige skal igennem (vi har været 1½ uge uden ble nu)?
Vi overvejer at tilbyde hende ble igen (og så forsøge igen om et par måneder, når alt det her flyttehalløj har lagt sig), for at hun ikke skal synes at det er et nederlag, men vi synes også at det er at gå den forkerte vej og at gå imod hendes beslutning om ikke at bruge ble.
Mange hilsner
T