Svar: Bevidste uheld med afføring - hvordan håndterer vi det?

18. december 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Fionas forældre

Det er helt normalt at jeres datter har stor fokus på "de nedre regioner" og undersøger sig selv meget og hvordan hun virker. Alt det med vandladning og afføring, at have en tissekone modsat en tissemand osv. er meget interessant i denne alder.

Samtidig vil børn netop i 3-4 års alderen være udviklet til viljemæssigt at kunne bestemme og styre deres tarmfunktion, så at hun nu begynder at kunne holde sig, knibe sammen og presse 'med vilje' er altså normalt for hendes alder og hører med til en almindelig fysiologisk udvikling.

Samtidig skal I naturligvis også holde fast i at hun skal gøre sig færdig på toilettet og at det er der, det foregår og ikke i bukserne, når hun nu har været renlig gennem længere tid. Ligesom det er okay at stille visse krav ... Men, det er naturligvis også vigtigt at være lydhør overfor hendes behov for "at være lille" som hun jo tilsyneladende har et eller andet sted og I skal derfor være meget opmærksomme på, om I eller institutionen har stillet for store krav til hende de sidste uger.

Når børn oplever at der stilles nye og større krav til dem, så kan de nogle gange godt gå 'tilbage' i udvikling og netop pludselig begynde at bruge ble igen, tale babysprog osv. som I beskriver. Det at hun skal være storesøster og måske er bevidst om at der nu kommer en lille en, som måske vil 'tage hendes plads' kan gøre at hun pludselig reagerer på denne måde.

Det kan også være krav om at skulle spise pænt, tale korrekt, aflevere sin sut osv. som hun pludselig har svært ved at honorere. Hun oplever jo stadig sig selv som verdens centrum og i en alder af 3½ år er det stadig svært helt at leve sig ind i hvad andre tænker og føler. Hun oplever mange krav i hverdagen - der er meget stor forskel på at gå i børnehave i forhold til at gå i vuggestue, ikke bare fra pædagoger til barn, men også børn imellem. De større børn på 5 år kan sagtens sige noget til jeres datter, som gør at hun lige nu oplever det let svært at være i børnehaven.

Det er spændende at lege med de andre, men legen har regler og det er ...

Annonce

... ofte 'de store' som bestemmer. Hun oplever måske derfor at verden lige nu er enormt spændende, men også lidt uden for hendes hænder at styre og det hun så fysiologisk kan styre, det er faktisk hendes afføring. Her kan hun, mere eller mindre bevidst, holde sig på et niveau, hvor hun af jer naturligt bliver nurset lidt mere ... forstå mig ret :)

Så det er super godt at du lige nu forsøger at være der lidt mere for hende og fortæller hende, hvor dejlig, skøn og helt speciel hun er fordi hun er lige netop den hun er. Ingen kan tage hendes plads og hvad skulle du dog gøre uden hende :)

Ligesom I også skal prøve at træde til og hjælpe hende i situationer, hvor hun egentlig godt kan selv, men gerne vil have at I er der og viser hende at I er der for hende - præcis som I også forsøger.

Og så kan man naturligvis diskutere hvorvidt hun skal have en ble på igen eller ej. Da hun har været renlig og uden ble længe, så synes jeg et eller andet sted at det behøver hun ikke. Det er helt fint at fortælle hende at det er okay at have det sådan, at I som voksne også kan føle det dejligt at være barn og synes det er sjovt at lege en gang imellem osv. Men samtidig også fortæller hende, hvorfor det er så meget bedre at være børnehavebarn og ikke længere baby.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Altså på en god måde forsøge at holde hende fast i at hun er en stor pige nu og så finde alt det skønne der jo netop ligger i det, så hun ikke har brug for at få en ble på igen eller brug for at klemme lidt ud i trusserne. Og det gør ikke noget at far kommer til at sige "nej, det er altså ulækkert, Fiona" når hun 3 gang kommer og bevidst har lavet i bukserne. Som udgangspunkt vil hun jo helst gøre det, der gør jer glade og stolte af hende og derfor er hun også nødt til at vide, hvad dette er.

Så prøv at holde fokus på vigtigheden i at fortælle hende, hvad I elsker ved hende og ved det hun gør, så I får mere af det i fokus i stedet for ting hun kan lave om eller blive bedre til - håber I forstår hvor jeg vil hen :)

Håber I kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin